In het planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht kan men in een indrukwekkende projectie het ontstaan van en de zoektocht naar leven in het heelal meemaken

Full dome voorstelling van het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België

26/09/2007 500 views 0 likes

De full dome technologie is een indrukwekkend projectiesysteem dat het mogelijk maakt om beelden, animatie’s of panorama's te projecteren op de oppervlakte van een koepel, zoals deze van een planetarium. U kan het meemaken op vrijdag 28 september op de Heizel.

Als toeschouwer wordt u als het ware ondergedompeld in de animatiefilm die vertoond wordt.

U kan in het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) Origins of Life zien, in het Nederlands gesproken, voor iedereen vanaf 6 jaar en met een duur van 45 minuten. Startend vanaf de Big Bang, belicht deze animatiefilm het ontstaan van de aarde, van het leven op aarde en de zoektocht naar eventueel leven buiten onze planeet.

In het Frans is Planètes en Vue te zien. In deze animatiefilm ontdekken we het zonnestelsel vanaf zijn ontstaan tot op de dag van vandaag. Een ontdekkingsreis tot in het hart van ons melkwegstelsel, waaop we niet alleen de planeten maar ook kometen en planetoïden ontmoeten.

De tentoonstelling <i>Onze zon</i> belicht onze ster
De tentoonstelling Onze zon belicht onze ster

De Fusion Road Show is een interactieve voorstelling, die theater en wetenschap mengt. Via drama, live demonstraties, en participatie van de toehoorders, wordt de wondere wereld van fusie-energie toegelicht.

Kernfusie, het proces waarbij lichte kernen samensmelten tot zwaardere, is de energiebron van de zon en de sterren en is één van de toekomstige energie-opties, gezien het een vrijwel onuitputtelijke en schone bron van energie is.

De presentatie gebeurt door Amy Shumack, medewerkster aan het Instituut Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM) in Nieuwegein, Nederland.

Naar informatie van de KSB