Léopold Eyharts kon dinsdagmiddag als eerste Columbus betreden

ESA-astronaut Léopold Eyharts betreedt Columbus

12/02/2008 248 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

ESA-astronaut Léopold Eyharts kon dinsdagmiddag om 15.08 uur CET als eerste astronaut het Europese ruimtelaboratorium Columbus betreden, nadat ISS Commander Peggy Whitson het luik naar Columbus had geopend.

Columbus werd gisteravond in het vrachtruim van de Space Shuttle Atlantis geprepareerd door NASA-astronauten Rex Walheim en Stanley Love. Onder leiding van Eyharts, die de robotarm van het ruimtestation bediende, werd de module vervolgens aangekoppeld aan het koppelstuk Harmony. 'Columbus is nu een onderdeel van het ISS', zei Eyharts na afloop van de klus.

Oberpfaffenhofen

Columbus werd maandag aangekoppeld

Voor de operaties in en rond Columbus werd in 2004 een gloednieuw controlecentrum gebouwd in Oberpfaffenhofen bij München, Duitsland. Vluchtleiders werken in ploegen dag en nacht om de eerste dagen in het nieuwe laboratorium goed te laten verlopen.

Columbus werd donderdag deels klaar voor gebruik gelanceerd, zodat de komende dagen meteen al wetenschappelijke experimenten in gang gezet kunnen worden. Tijdens een ruimtewandeling op vrijdag worden ook aan de buitenkant van de module experimenten bevestigd.