Mevrouw van de Hulst voorziet de zojuist geplante kastanjeboom van aarde

Een boom voor Henk van de Hulst

14/11/2000 543 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Op 6 november vond bij ESA's technische centrum ESTEC in Noordwijk een symposium plaats ter ere van de op 31 juli jl. overleden Prof. dr. Hendrik C. van de Hulst. Professor van de Hulst was een van de invloedrijkste Nederlandse astronomen van de laatste eeuw en medeoprichter van de European Space Research Organisation (ESRO) in 1964, de voorganger van de Europese Ruimtevaart Organisatie (ESA). Ook aan de oprichting van ESTEC in Nederland heeft Prof. van de Hulst een belangrijke bijdrage geleverd. Hij is 81 jaar geworden.

Ter ere van Prof. van de Hulst hebben de directeur van ESA's Wetenschappelijk Programma, Roger Bonnet, en de directeur van ESTEC, David Dale, samen met leden van de familie een grote kastanjeboom geplant op het terrein van ESTEC.

Bij de kastanje boom werd een plaquette geplaatst ter nagedachtenis van Prof. van de Hulst

Prof. van de Hulst is zijn hele leven verbonden geweest aan de Leidse Sterrenwacht en heeft niet alleen wetenschappelijk maar ook organisatorisch zijn stempel gedrukt op de naoorlogse ontwikkeling van de sterrenkunde en in het bijzonder het ruimteonderzoek. In 1958 werd hij gekozen als eerste voorzitter van een nieuw opgerichte internationale organisatie ter bevordering van het vreedzame gebruik van de buitenaardse ruimte: de "Committee on Space Research” (COSPAR). Hij was ook betrokken bij de organisatie van de ruimtevaartactiviteiten in Europa die hebben geleid tot de oprichting van ESRO en vervolgens van ESTEC in Nederland.