Frank De Winne tijdens training in Star City

Frank De Winne bereidt zich voor op aanstaande ruimtevlucht

28/05/2002 340 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

ESA PR 37-2002. ESA-astronaut Frank De Winne uit België rondt binnenkort een belangrijk deel van de voorbereiding af voor zijn aanstaande ruimtevlucht naar het internationale ruimtestation ISS. Van 3 tot 6 juni traint hij op ESA’s technische centrum ESTEC in Noordwijk. Op donderdag 6 juni kunnen vertegenwoordigers van de media een indruk krijgen van deze training en het wetenschappelijk programma dat bij de ruimtemissie hoort. Op die dag zullen ook de naam en logo voor de missie van Frank De Winne officieel bekend worden gemaakt.

Eind oktober 2002 zal Frank De Winne als boordingenieur meevliegen tijdens een zogenaamde 'taxi-vlucht' van een Russisch Soyuz-ruimteschip naar het internationale ruimtestation. Deze vlucht zal 8 tot 10 dagen duren. Het primaire doel van de taxi-vlucht is het verwisselen van de Russische Soyuz-capsule. Deze dient als ‘reddingsboot’ voor de bemanning van het ruimtestation en moet elke zes maanden worden vervangen. Daarnaast bevat de door de Belgische Federale Diensten voor Wetenschappelijke, Technische en Culturele Aangelegenheden (DWTC) gefinancierde ruimtemissie een pakket van meer dan twintig wetenschappelijke experimenten.

Een belangrijk deel daarvan is biomedisch van aard en heeft de bedoeling om zonder verstoring door de aardse zwaartekracht beter te leren begrijpen hoe processen verlopen. Twee experimenten zijn bedoeld om beter inzicht te krijgen in de werking van het menselijk hart- en bloedvatensysteem. Dit is van groot belang voor de behandeling van hart- en vaatziektes, die ook in Nederland behoren tot de belangrijkste doodsoorzaken. Daarnaast zijn er natuurkundige experimenten, bijvoorbeeld het experiment ‘Diffusion Coefficients in Crude Oil (DCCO)’, dat het mixgedrag van ruwe olie onder de loep neemt. Door dit onderzoek kunnen oliemaatschappijen beter inschatten hoeveel olie er in een veld zit en of het de moeite waard is om dat te winnen.

Met Europese astronauten gaat altijd een uitgebreid pakket wetenschappelijke experimenten mee. Een mogelijke vlucht van de Nederlandse ESA astronaut André Kuipers, waarvoor nog geen datum bekend is, zal een dergelijke opzet hebben en Nederlandse onderzoeksinstituten de mogelijkheid bieden een vergelijkbaar pakket aan experimenten in de ruimte uit te voeren.

Microgravity Science Glovebox

Microgravity Science Glovebox (MSG)

Een belangrijk doel van de training op ESTEC voor Frank De Winne is vertrouwd worden met ESA’s Microgravity Science Glovebox. Dat is een afgesloten werkplek van 225 liter, enigszins vergelijkbaar met een couveuse. In de Glovebox kunnen door middel van handschoenen materiaalkundige, biologische of chemische experimenten goed en veilig worden uitgevoerd.

De Glovebox zal op 31 mei met een Space Shuttle naar het ruimtestation worden gebracht en is een belangrijk door ESA aan NASA geleverd onderdeel van de wetenschappelijk apparatuur aan boord. De Microgravity Science Glovebox is voor het grootste deel in Nederland gebouwd door het bedrijf Bradford Engineering uit Heerle (NB). Eveneens bij de bouw betrokken was het Nederlandse softwarebedrijf Atos-Origin.

Vertegenwoordigers van de media die de bijeenkomst willen bijwonen worden vriendelijk verzocht het antwoordformulier in te vullen en te faxen naar onderstaand adres:

Heidi Graf, hoofd ESA Communication Office Noordwijk
ESA/ESTEC, Noordwijk