De Paardenkopnevel gefotografeerd door de Hubble-ruimtetelescoop

Hubble-ruimtetelescoop jarig

24/04/2001 1327 views 2 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Vandaag viert de Hubble-ruimtetelescoop zijn verjaardag. In plaats van taart tracteert de elf jaar om de aarde cirkelende ruimtesterrenwacht op een prachtige opname.

Voor de viering van de verjaardag werd de ruimtetelescoop op de Paardenkopnevel in het sterrenbeeld Orion gericht. De Paardenkopnevel, een populair object voor astrofotografen, werd vorig jaar door Internetgebruikers als favoriet verkozen voor een waarnemingssessie door Hubble.

De nevel, die ook bekend staat als Barnard 33, werd aan het einde van de 19de eeuw op een fotografische plaat ontdekt. Het is een gas- en stofwolk in de ruimte, die donker afsteekt tegen de erachter gelegen, lichtende gasnevel IC 434. Het heldere gebiedje bovenaan op de Paardenkop is een jonge ster die nog ligt ingebed in zijn kraamkamer. De straling van de ster is nu bezig het gas en stof weg te blazen.

De Paardenkopnevel ligt op een afstand van ongeveer 1600 lichtjaar. De nevel bevindt zich ten zuiden van Zeta Orionis, de meest linkse van de drie sterren die de gordel vormen van Orion. De Hubble-ruimtetelescoop is een gezamenlijk project van NASA en ESA. Hubble werd op 25 april 1990 in de ruimte gebracht door het ruimteveer Discovery. Twee dagen later cirkelde de telescoop alleen op een hoogte van 580 km boven het aardoppervlak. Sinds die tijd produceert hij waarnemingen en opnamen die de sterrenkundige gemeenschap iedere keer opnieuw verbazen.