Integral vertrok per uitzonderlijk convooi

Integral op weg naar Baikonur

23/08/2002 492 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Op vrijdag 23 augustus werd bij ESTEC in Noordwijk een wetenschappelijke satelliet uitgewuifd. Het betrof de gammastralingssatelliet Integral, die op 17 oktober met een Proton-raket vanaf de Russische lanceerbasis Baikonur zal worden gelanceerd.

Integral vertrok om 04 u. ’s ochtends per uitzonderlijk convooi naar Schiphol. De twee containers waarin de satelliet is verpakt worden nu overgezet in een Antonov 124. Dit vrachtvliegtuig zal later vandaag, omstreeks 16.30 u., opstijgen. Integral wordt onderweg vergezeld door twee medewerkers van ESA’s Integral team en vier techici van het Italiaanse bedrijf Alenia Aerospazio. Alenia Aerospazio was verantwoordelijk voor de bouw van de satelliet.

Een van de twee containers waarin de satelliet is verpakt

De afgelopen maanden werd de satelliet bij ESTEC getest en in orde gemaakt voor de lancering. Eerder werd reeds 78 ton technische apparatuur naar Baikonur gestuurd. Die apparatuur is nodig voor de controle tijdens de lancering van de satellliet.

De twee containers waarin de satelliet is verpakt worden overgezet in een Antonov 124

Integral is een afkorting voor International Gamma-Ray Astrophysics Laboratory. De in een langerekte baan om de aarde opererende telescoop gaat gammastraling uit de ruimte opsporen. Gammastraling komt vrij bij zeer heftige processen als sterexplosies en vorming van zwarte gaten. Deze processen staan zeer in de belangstelling van astronomen. Zo wordt door Nederlandse sterrenkundigen veel onderzoek verricht naar de aard en herkomst van zogenaamde ‘gammaflitsers’. Dat zijn bronnen van gammastraling aan de hemel die zeer plotseling opvlammen.

Integral wordt de meest gevoelige gammastralingstelescoop die ooit is gelanceerd. Verwacht wordt dat het instrument ook zeer zwakke bronnen opspoort, die zich aan het uiteinde van ons heelal bevinden.

.