Herschel en Planck

Lancering ESA’s ruimtetelescopen Herschel en Planck

07/05/2009 515 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Hoe worden sterren en planeten gevormd? Waar is water in het heelal? En hoe ontstond het heelal eigenlijk? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, móet je naar de ruimte. Dat doet de Europese ruimtevaartorganisatie ESA met twee nieuwe ruimtetelescopen: Herschel en Planck.

Op 14 mei om 15:12 uur Nederlandse tijd worden ze met een Ariane-5 raket gelanceerd vanuit Kourou, Frans Guyana. De lancering is voor media live te volgen bij Space Expo in Noordwijk.

Van de twee missies zijn de Nederlandse ogen vooral gericht op Herschel. Deze telescoop bevat drie instrumenten, waarvan één werd gebouwd onder leiding van het Nederlandse ruimteonderzoeksinstituut SRON: het Heterodyne Instrument for the Far Infrared (HIFI).

Herschel
De ruimtetelescoop Herschel is de grootste infrarood ruimtetelescoop tot op heden. Hij onderzoekt straling die nog nooit eerder is bekeken vanuit de ruimte. Daarom zijn de verwachtingen van de internationale astronomische gemeenschap hooggespannen.

De telescoop kijkt naar stofwolken en koude regio’s in het heelal die voor andere telescopen ondoordringbaar zijn. Dit leidt tot nieuwe informatie over sterformatie van de allereerste fasen tot het moment waarop een jonge ster zichtbaar wordt. Ook onderzoekt Herschel de ontwikkeling van sterrenstelsels en de evolutie van het heelal als geheel.

Planck
De ruimtetelescoop Planck is de eerste Europese missie die onderzoek doet naar de oudste straling in het heelal. Deze straling ontstond zo’n 380.000 jaar na de oerknal en kan ons meer vertellen over de evolutie van het heelal.

Behalve superscherpe waarnemingen van het jonge heelal, levert Planck ook informatie over de belangrijkste bestanddelen, zoals normale materie, donkere materie en donkere energie. De laatste is waarschijnlijk verantwoordelijk voor de versnellende uitdijing van heelal zoals we die vandaag zien.

Lancering
Vertegenwoordigers van de media zijn van harte uitgenodigd om de lancering live te volgen bij Space Expo in Noordwijk. Voor meer informatie en om u aan te melden voor het evenement, kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van ESTEC:

Rosita Suenson

15:06 uur: Start live videoverbinding vanuit Kourou, Frans Guyana

15:12 uur: Lancering van Herschel en Planck

16:30 uur: Einde.

BELANGRIJK:
Het is altijd mogelijk dat een lancering wordt uitgesteld. Belt u daarom voor u van huis vertrekt het informatienummer +31 (0)71 565 8016 voor de actuele situatie.