Het Hubble-archief is één van de bronnen waar Google Sky uit put

Nu ook hemelkaart in Google Earth

22/08/2007 2854 views 2 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Google Earth is sinds vandaag uitgebreid met een interactieve kaart van het heelal. Met Google ‘Sky’ kunnen gebruikers miljoenen sterren en sterrenstelsels verkennen. De afbeeldingen en bijbehorende informatie in de hemelkaart zijn afkomstig van verschillende organisaties, waaronder ESA.

‘Met Google Sky kunnen mensen op reis door het heelal. We hebben honderd miljoen individuele sterren opgenomen en tweehonderd miljoen sterrenstelsels. Bij veel interessante objecten krijgt de gebruiker aanvullende informatie over wat hij ziet’, aldus Sidney Mock van Google. ‘Dit maakt de tool interessant voor het brede publiek, maar ook voor amateur-astronomen die precies willen weten waar ze objecten moeten zoeken.’

Hubble ruimtetelescoop

'Met Google Sky kunnen mensen op reis door het heelal'

Zeven verschillende informatielagen kleden de hemelkaart met sterren en sterrenstelsels verder aan. Zo is er een informatielaag die de sterrenbeelden toont, een laag met de positie van de planeten – nu en in de komende twee maanden – en een laag met de 129 mooiste waarnemingen van de NASA/ESA Hubble ruimtetelscooop.

Jos de Bruijne, astronoom bij ESA: ‘Google Sky is een superstart om de ontdekking van het heelal te beginnen. ESA juicht het initiatief van harte toe en ziet er naar uit om meer beelden en informatie toe te voegen.’

Hipparcos

Zeven verschillende informatielagen

Eén van de bronnen waar Google Sky uit put is de Tycho II catalogus, aangelegd door de ESA-missie Hipparcos. Het Hubble-archief is een andere bron en in de toekomst zullen vele andere volgen, zoals bijvoorbeeld waarnemingen van de Corot ruimtetelescoop die exoplaneten in kaart gaat brengen.