Planetarium:
Touching the edge of the universe

07/07/2010 409 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

In het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht in Brussel nabij het Atomium werd onlangs de nieuwe voorstelling Touching the Edge of the Universe gelanceerd. Deze show in 'super high definition' werd in samenwerking met ESA en de grote planetaria gerealiseerd.

Aan de voorstelling is twee jaar lang gewerkt. Ze brengt op een aantrekkelijke manier en heel educatief de ontdekking van de kosmos in al zijn facetten binnen bereik van iederen. Bij deze productie werd een honderdtal mensen betrokken, waaronder de besten op het vlak van videoanimatie. De voorstelling werd speciaal ontworpen voor een fulldome projectie op een koepel over 360 graden met behulp van acht state-of-the-art videoprojectoren.

Er is steeds meer belangstelling voor sterrenkunde en astrofysica. Dat is het gevolg van de ware lawine van ontdekkingen, die de grenzen van onze kennis over onder meer onze oorsprong, de evolutie van het heelal, andere mogelijke 'aardes' rond andere sterren en de mogelijkheden van buitenaards leven steeds verder verleggen.

Vorig jaar nog bracht een Ariane 5-raket de Europese ruimteobservatoria Herschel en Planck in de ruimte. Met haar wetenschappelijk programma, waaraan de ESA-lidstaten verplicht moeten deelnemen, neemt de Europese ruimtevaartorganisatie deel aan de wereldwijde inspanningen van onderzoekers in hun zoektocht naar andere werelden en de buitengewone fenomenen die zich in het oneindig grote afspelen.

ESA heeft dit met een 25 minuten lange voorstelling willen verduidelijken via een verhaal dat loopt van Galileo Galileo, de 'vader' van de moderne sterrenkunde, tot de moderne ruimteobservatoria.

Verder kijken dan wat zichtbaar is

Via een schitterende geschiedenis, met bijzondere beeld- en geluideffecten, wordt de kijker in tijd en ruimte verplaatst om zich bewust te worden van de vooruitgang van wetenschap en technologie, die hem een nieuwe blik op het universum leveren.

Wat een evolutie sinds de telescoop van Galilei ons een 'vergrote' blik op het zonnestelsel leverde… Dankzij de vanuit Frans Guyana gelanceerde Ariane-raketten is in de 21ste eeuw een heel verre kijk in de kosmos mogelijk, voorbij wat zichtbaar is, in het infrarood en in microgolffrequenties. Nieuwe werelden, sterrenstelsels, quasars, pulsars, zwarte gaten… Ze tonen aan hoe klein de mens op kosmische schaal wel is.

De kosmos ontdekken dankzij het Planetarium

Met Touching the Edge of the Universe wil het Planetarium als belangrijk pedagogisch en educatief instrument 'de grenzen van het heelal beroeren'. De voorstelling maakt deel uit van het programma voor het grote publiek, jongeren en scholen en werd speciaal geproduceerd om de audiovisuele effecten van het koepelvormige scherm te kunnen benutten.

Ze gaat in première in het Planetarium van Brussel, dat afhangt van de Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB). Het is allicht één van de best geslaagde documentaires die het publiek kan onderdompelen in de oneindig verre horizonten van de kosmische oceaan.