André Kuipers in het ISS met één van de educatieve experimenten.

Scholen doen ruimte-experimenten met André Kuipers

10/04/2012 1187 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Honderden basisscholen en middelbare scholen voeren de komende weken samen met ESA-astronaut André Kuipers twee ruimte-experimenten uit. Tijdens een live videoverbinding eind april met Science Center NEMO vertelt Kuipers hoe de experimenten bij hem verlopen zijn, waarna de leerlingen de vergelijking kunnen maken.

De experimenten maken deel uit van het educatieve project Ruimteschip Aarde. Via www.ruimteschipaarde.nl kunnen scholen de materialen voor de experimenten kosteloos bestellen.

Wat maakt de planeet aarde tot zo’n unieke plek in het heelal? Waarom zijn juist hier de omstandigheden perfect om te leven? Het zijn vragen waar André Kuipers als ruimtedocent voor het Ruimteschip Aarde project samen met leerlingen van basisscholen en middelbare scholen een antwoord op probeert te vinden, door speciale opdrachten en experimenten.

Waarom waait de wind?

‘Allesbepalend voor de diversiteit van het leven op aarde is het klimaat. En die kan alleen maar bestaan dankzij het feit dat de wind kan waaien en de oceanen kunnen stromen’, zegt Sebastiaan de Vet, onderzoeker van de Universiteit van Amsterdam. Hoe dat gebeurt, en wat de rol is van de straling en de zon en de zwaartekracht van de aarde, dat gaan de kinderen samen met André uitzoeken door een simpel proefje.

In een ander experiment onderzoekt Kuipers samen met ‘ground control in de klas’ het gedrag van verschillende soorten schuim in de ruimte en op aarde.

Samen met de Europese ruimtevaartorganisatie ESA zijn voor de scholen twee experimentpakketten ontwikkeld. Een demonstratiepakket, waarmee de docent voor de klas beide experimenten kan uitvoeren, en een zelfbouwpakket, waarmee kinderen zelf het ‘klimaatexperiment’ kunnen bouwen. De pakketten zijn door scholen kosteloos te bestellen via www.ruimteschipaarde.nl/docenten-home, zo lang de voorraad strekt.

Het project Ruimteschip Aarde is een samenwerking tussen Netherlands Space Office (NSO), NEMO, Space Expo, ESA en het Wereld Natuurfonds. Het is bedoeld om jong en oud bij de ruimtevlucht van André Kuipers te betrekken. Op scholen gebeurt dat met lesmaterialen, twee ruimte-experimenten voor in de klas en de drie speciale missies van Kuipers. Meedoen is gratis en nog steeds mogelijk.

Meer informatie over dit onderwerp is beschikbaar via Jasper Wamsteker van Netherlands Space Office, j.wamsteker@spaceoffice.nl, 06 52525914.