De bemanning van STS-107 tijdens de training bij ESTEC

Space Shuttle bemanning in training bij ESTEC

14/05/2001 1051 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

De bemanning van space shuttlevlucht STS-107 trainde afgelopen week bij ESA’s technisch en wetenschappelijk centrum ESTEC in Noordwijk.

De astronauten bekwaamden zich in het werk met zeven Europese experimenten. Die vliegen volgend voorjaar mee tijdens een medisch-biologische missie.

In het ISS-gebruikerscentrum kregen commandant Rick Husband, piloot William McCool en de overige vijf bemanningsleden uitleg over zeven experimenten in gewichtloosheid. Daaronder bevinden zich een vloeistofexperiment, experimenten op het gebied van biologie, fysiologie en het groeien van eiwitkristallen, en een technologisch experiment ontwikkeld op ESTEC.

Astronaute Laurel Blair Salton Clark traint met Biopack

Gewerkt werd met de Spacehab Double Research Module. Spacehab is een wetenschappelijk laboratorium dat wordt ondergebracht in de laadruimte van de shuttle. Via een sluis staat het in verbinding met de cabine, zodat de shuttlebemanning eenvoudig op en neer kan voor het doen van experimenten.

Spacehab is een privé-onderneming met deelname van Europese landen. Het is afgeleid van het tussen 1983 en 1997 gebruikte Spacelab.

Aan boord van de vlucht met Spacehab komen de volgende experimenten van het ESA-directoraat voor Bemande Ruimtevaart en Microzwaartekracht:

• APCF: Advanced Protein Crystalisation Facility

• ARMS: Advanced Respiratory Monitoring System

• Biopack: studie van het gedrag van biologische experimenten in de ruimte waarvoor de aanwezigheid van de bemanning is vereist