<i>Endeavour</i>

Succesvolle lancering laatste shuttle vlucht met ESA astronaut Roberto Vittori

16/05/2011 769 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Space Shuttle Endeavour vertrok 16 mei op haar laatste missie naar het internationale ruimtestation ISS. Missie STS-134 lanceerde om 14:56 en koppeling met het ruimtestation is gepland om 12:15 op woensdag 18 mei.

De lancering, die perfect verliep, is de 26ste en laatste shuttle missie met een ESA astronaut aan boord. De samenwerking met de amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat door met het ISS en andere wetenschappelijke projecten.

STS-134 bemanning voor de vlucht

Bij aankomst zal Roberto Vittori persoonlijk verwelkomd worden door zijn landgenoot, ESA astronaut Paolo Nespoli, die al sinds December 2010 aanwezig is op het ISS. De zes bemanningsleden van STS-134 zullen 16 dagen in de ruimte verblijven. André Kuipers is de volgende ESA astronaut die naar het ISS zal afreizen. Zijn lancering aan boord van een Sojoez raket zal plaatsvinden in November.

AMS-02 links op het ISS

Missie STS-134 staat in het teken van de Alpha Magnetic Spectrometer (AMS-02). De AMS-02 maakt gebruik van een gigantische magneet van 1200 kilo en genereert een veld dat 4000 maal sterker is dan die van de aarde. Het Amsterdamse bedrijf NLR ontwikkelde het koelsysteem, dat een precieze temperatuur moet waarborgen. De AMS-02 zal met een ongekende nauwkeurigheid zoeken naar de mysterieuze antimaterie en donkere materie. Er wordt verondersteld dat de donkere materie voor 90% deel uitmaakt van de totale massa van het universum, maar tot nu toe hebben wetenschappers het niet kunnen aantonen.