Kinderen op wetenschappelijke ontdekkingsreis bij NEMO

‘Zoeken naar leven’ in science center NEMO

17/04/2009 618 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Wat is de overeenkomst tussen jou, een kwal en een plant? En hoe groot is de kans dat er een alien aanbelt? NEMO organiseert in samenwerking met ESA de tentoonstelling ‘Zoeken naar leven’ met daarin het antwoord op deze en heel veel andere prangende vragen over ons bestaan. De tentoonstelling opent voor het publiek op 23 april. Media zijn van harte welkom op 22 april voor een bijzondere sneak preview.

Tijdens de persopening maken de aanwezige journalisten en kinderen een ruimtereis die niet helemaal gaat zoals gepland. Onder leiding van Jack Nova komt het gezelschap uit op de planeet aarde, maar dan wel vier miljard jaar geleden. Programmamaker Rob van Hattum en vertegenwoordigers van ESA en de Technische Universiteit Eindhoven grijpen de omstandigheden aan voor een vragenspel met vragen die iedereen bezighoudt: is er leven in de ruimte? Wat is leven? En kun je leven maken?

Zoeken naar Leven

In de tentoonstelling Zoeken naar Leven neemt NEMO bezoekers mee op een unieke zoektocht naar de mysteries van het leven. Van de Big Bang tot in de verre toekomst, op aarde en in het heelal. Dat gebeurt via de biologie, scheikunde, natuurkunde en astronomie.

Tijdens de zoektocht leren bezoekers alles over de bouwstenen van leven en over de vraag of er mogelijk leven is op andere plekken in het heelal. Ze kunnen onder meer zelf een wereld onderzoeken waar leven is ontstaan, een fietstocht maken door de ruimte, een echte 4,65 miljard jaar oude meteoriet aanraken, eiwitten laten bewegen en de moleculen tellen in hun eigen lichaam.

Miller-Urey experiment

Science center NEMO aan het IJ in Amsterdam

Hoogtepunt van de tentoonstelling is het Miller-Urey experiment dat bij NEMO wordt uitgevoerd in een glazen bol. Het experiment is gebaseerd op dat van de Amerikaanse wetenschappers Stanley Miller en Harold Urey in 1953. Zij toonden aan dat bouwstenen van eiwitten (aminozuren) kunnen ontstaan als je simpele stoffen onder bijzondere omstandigheden mengt. De NEMO-versie van het experiment gaat op 22 april 2009 van start en duurt de komende vijf jaar.

ESERO

In NEMO bevindt zich sinds 2006 het eerste European Space Education Resource Office (ESERO), een initiatief van ESA. ESERO is dé plek voor docenten die ruimtevaart en sterrenkunde willen gebruiken in hun lesprogramma. Ook de tentoonstelling Zoeken naar Leven biedt vele aanknopingspunten voor het onderwijs. Docenten en leerlingen kunnen er terecht om kennis te maken met ruimtevaart in het algemeen en de zoektocht naar buitenaards leven in het bijzonder.

Programma woensdag 22 april 2009, 10:45 – 11:45