André Kuipers zal voorjaar 2004 vertrekken naar het ISS
Science & Exploration

Bedenk een ruimtestation-experiment!

13/10/2003 350 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Delta Mission Dutch

Studenten aan Nederlandse universiteiten kunnen voorstellen indienen voor experimenten aan boord van het internationaal ruimtestation (ISS). Het winnende experiment zal voorjaar 2004 door de naar het ruimtestation vertrekkende Nederlandse astronaut André Kuipers worden uitgevoerd.

De competitie om een echt ‘ruimtestation-experiment’ te bedenken wordt georganiseerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCenW). Het ministerie wil de wetenschappelijk interesse van jonge mensen in ruimtevaart stimuleren. Studenten die zijn ingeschreven aan universiteiten in Nederland kunnen aan de competitie meedoen. Alleen promoverende studenten zijn van deelname aan de competitie uitgesloten.

De voorstellen voor een experiment kunnen worden ingediend via de website www.ruimtestation.nl. De voorstellen dienen gedetailleerd uitgewerkt te zijn, maar worden voor een eerste selectie beoordeeld via de samenvatting die deel uit moet maken van het voorstel. De selectie van de winnaar zal plaatsvinden in november 2003, om net op tijd te zijn voor de vlucht van André Kuipers in april 2004.

Unieke omstandigheden

Experiment zal worden uitgevoerd aan boord van het ISS<P>
Experiment zal worden uitgevoerd aan boord van het ISS

Het door de student(en) voorgestelde experiment dient gebruik te maken van de unieke omstandigheden in een ruimtelaboratorium. Hierbij moet gedacht worden aan:

a) het feit dat het station in 90 minuten rond de Aarde vliegt en dat vanuit die baan het aardoppervlak dus goed geobserveerd kan worden,

b) het feit dat er naar de sterrenhemel gekeken kan worden zonder eerst door een kilometers dikke en beeldvertroebelende atmosfeer te moeten kijken,

c) uiteraard het feit dat er microzwartekracht (‘gewichtloosheid’) heerst,

d) maar bijvoorbeeld ook het feit dat drie tot zes astronauten/kosmonauten voor langere tijd in een betrekkelijk kleine ruimte moeten samenwerken.

De oproep is niet alleen bedoeld voor studenten die al ervaring hebben met ruimtevaart. Studenten uit andere, ‘minder traditionele’ richtingen worden eveneens aangemoedigd om voorstellen in te dienen.

Reageer snel!

Stuur het voorstel naar: experimenteer@ruimtestation.nl. Reageer snel, want de deadline voor deze competitie is al op 1 november 2003!