Science & Exploration

Ruim zestigduizend kinderen assisteren André Kuipers bij Seeds in Space

08/03/2004 1645 views 1 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Delta Mission Dutch

André Kuipers staat er niet alleen voor in het internationale ruimtestation. Ruim zestigduizend kinderen van basis- en middelbare scholen assisteren de astronaut bij het Seeds in Space experiment, waarmee de invloed van licht en zwaartekracht op plantengroei wordt onderzocht.

Knappe koppen

De kinderen van groep zeven tot en met de tweede klas van het voortgezet onderwijs volgen in april het knappe-koppen-stappen-plan. Na lessen over leven in de ruimte, ruimteonderzoek en plantengroei, doen ze met het experiment mee door rucola (raketsla) zaadjes te planten in een donkere en lichtdoorlatende opstelling.

Experiment doos Seeds in Space

“Kinderen bereiden zich voor op de ruimtevlucht en het experiment, zoals André Kuipers dat ook doet. Samen zijn ze op 19 april klaar voor de lancering”, aldus Jasper Wamsteker namens de initiatiefnemer, het Nationaal instituut voor ruimteonderzoek SRON.

André Kuipers meldt zich tijdens zijn verblijf in het ruimtestation tweemaal via een televisieverbinding. De eerste keer geeft hij de officiële aftrap voor Seeds in Space. De tweede keer, vier dagen later, laat hij zijn proefopstelling in het ruimtestation zien. Deelnemers op aarde kunnen deze vergelijken met hun eigen experiment en de eerste conclusies trekken over de invloed van zwaartekracht op plantengroei.

Internationaal

Laatste voorbereidingen op Sterrenstad

Seeds in Space, gefinancierd door het ministerie van OC&W, is een internationaal experiment geworden, zo blijkt uit de gegevens van het ruimte-experimentbureau DESC. Behalve ruim negenduizend kinderen van het voortgezet onderwijs en ruim 52.000 basisschoolleerlingen, hebben ook drie scholen op de Nederlandse Antillen en zesduizend deelnemers in Duitsland zich aangemeld. Wamsteker: “We hadden verwacht dat er veel reacties zouden komen, maar dit overtreft zelfs onze stoutste verwachtingen.”

André Kuipers treft deze week in het Russische astronautenopleidingscentrum Sterrenstad de laatste voorbereidingen voor Seeds in Space. Hij neemt alle procedures nog eens door en bekijkt op welke plek in het ruimtestation de zaadjes het best geplant kunnen worden. Kuipers verwacht een groot succes: “Dit is een prachtige manier om kinderen te introduceren in de wetenschap. Ze zullen zien dat onderzoek in de ruimte heel spannend en leuk kan zijn.”