Expedition Five
Science & Exploration

De vijfde ISS-bemanning

1086 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Odissea Mission - F. De Winne - dutch

De vijfde ISS-bemanning ('Expedition Five') bestaat uit commandant Valeri Korzoen en de vluchtingenieurs Sergej Tresjtsjev en Peggy Whitson. Zij zullen de Odissea-bemanningsleden verwelkomen aan boord van het International Space Station (ISS) wanneer zij daar op 30 oktober 2002 arriveren.

De vijfde ISS-bemanning verblijft sinds 7 juni 2002 aan boord van het ISS. Ze zullen er blijven tot ze vervangen worden door de ‘Expedition Six’ bemanning die zoals momenteel gepland half november met de spaceshuttle (vlucht STS 113) wordt gelanceerd.

Valeri Korzoen

Kolonel, Russische Luchtmacht
Kosmonaut van het Joeri Gagarin-opleidingscentrum voor kosmonauten

Geboren op 5 maart 1953 in Krasnij Soelin. Hij is gehuwd en heeft één zoon.

Hij werd in juni 1989 testkosmonaut en volgde een opleiding voor een ruimtemissie tussen september 1989 en september 1992. Van oktober 1992 tot maart 1994 trainde hij intensief als commandant van het Sojoez TM-ruimteschip. Hij trainde tussen maart 1994 en juni 1995 als groepslid voor een vlucht aan boord van het Russisch ruimtestation Mir.

Op 2 maart 1997 keerde Korzoen naar de aarde terug na een verblijf van 197 dagen aan boord van Mir. Tijdens deze ruimtevlucht maakte hij twee ruimtewandelingen met een totale duur van 12 uur en 33 minuten.

Sergej Tresjtsjev

Kosmonaut van RKK Energia

Geboren op 18 augustus 1958 in het district Volinskij (regio Lipetsk, Rusland). Hij is gehuwd en heeft twee zonen.

Hij kreeg een basisopleiding als kosmonaut in 1994. Van 1994 tot 1996 kreeg hij een verder gevorderde opleiding als testkosmonaut. Tussen juni 1997 en februari 1998 trainde Tresjtsjev als vluchtingenieur voor de reservebemanning van de 25ste expeditie aan boord van het ruimtestation Mir. Van juni 1999 tot juli 2000 trainde hij als vluchtingenieur voor de reserve Sojoez TM-bemanning voor het ISS en hij trainde aanvankelijk ook als reserve-bemanningslid van de derde bemanning van het ISS.

Peggy Whitson (PhD)

NASA-astronaut

Geboren op 9 februari 1960 in Mt. Ayr, Iowa. Gehuwd.

Zij haalde in 1985 een doctoraat in biochemie aan de Rice University. Zij kreeg vele onderscheidingen en fellowships. Voor haar selectie als astronaut was Dr. Whitson bij de NASA onder meer onderzoeker. Ze hielp experimenten te ontwikkelen voor de spaceshuttle en was projectwetenschapper voor het Shuttle/Mir-programma. Ze was ook medevoorzitster van de U.S.-Russian Mission Science Working Group.

In augustus 1996 is ze geselecteerd als kandidaat-astronaute. Ze kreeg technische taken in de Astronaut Office Operations Planning Branch en stond aan het hoofd van het Crew Test Support Team in Rusland (1998-1999).

Onlangs werd ze de eerste NASA ISS Science Officer in een nieuwe functie die telkens in een ISS-bemanning aan een NASA-astronaut wordt gegeven. De NASA ISS Science Officer werkt samen met de Amerikaanse wetenschappelijke wereld om beter de eisen en doelstellingen te begrijpen van elk experiment aan boord van het ISS en op die manier een zo groot mogelijke wetenschappelijke return te bekomen.

(Bron: NASA)