Met de onderzoekers op de foto in de Space Pole te Ukkel, waar ook het B.USOC gelegen is.
Science & Exploration

Maandag 29 juli 2002: Werken aan het wetenschappelijk programma

29/07/2002 460 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Odissea Mission - F. De Winne - dutch

De volgende dagen werken we aan het wetenschappelijk programma. Vandaag ben ik in Nederland in het Academisch Medisch Centrum (AMC) van de Universiteit van Amsterdam in verband met het experiment AORTA dat de problemen onderzoekt die ruimtevaarders ondervinden om na de terugkeer op de aarde rechtop te blijven staan.

Dinsdag 30 juli 2002: in België

De vier volgende dagen train ik met mijn commandant Sergej Zaljotin en met Joeri Lontsjakov, boordcommandant van de reservebemanning in het Belgian User Support and Operation Center (B.USOC) te Ukkel in België. Daar ontmoet ik de verschillende professoren, onderzoekers en mensen, die zich met de medische experimenten bezighouden.

Een aantal trainingssessies zijn zeer interessant. Ik kan ook al oefenen met de programma's en de computers die ik ook in de ruimte zal gebruiken. We doen ook een deel Baseline Data Collection (BDC). Daarbij worden een aantal metingen verricht zodat onderzoekers een soort database kunnen opstellen met onze gegevens. Die kunnen ze dan later vergelijken met de experimenten die ik aan boord van het ruimtestation ga uitvoeren.

BDC en training voor Cardiocog.

Het gaat vooral over twee grote gehelen van experimenten. CARDIOCOG bestaat uit vier experimenten. Ze bekijken vooral hoe de hart-, vaat- en longfuncties veranderen in de ruimte en wat er gebeurt na de terugkeer op de aarde. Zo heeft in de ruimte het bloed de neiging naar het hoofd te stijgen, waardoor het lichaam anders gaat functioneren. Wanneer men terugkeert naar de aarde ondergaat men terug de werking van de zwaartekracht en daar moet men op voorbereid zijn. Dit onderzoek is ook nuttig omdat dezelfde verschijnselen zich bijvoorbeeld ook op de aarde kunnen voordoen bij oudere mensen. We kunnen dan nagaan wat we ertegen kunnen doen en hoe we ze kunnen helpen.

BDC en training voor Neurocog.

Het andere geheel, NEUROCOG, heeft te maken met de verandering van onze hersenfuncties in de ruimte. Op aarde beschikken we bijvoorbeeld over een aantal sensoren die ons helpen bij onze oriëntatie. Maar wat gebeurt er in de gewichtloosheid van de ruimte? Hoe past het menselijk lichaam zich aan? Uit dit onderzoek kunnen we afleiden welke hersenfuncties belangrijk zijn voor het bewaren van ons evenwicht. Ook dit onderzoek heeft 'aardse' toepassingen, bijvoorbeeld voor mensen met evenwichtsstoornissen. Voor mij was dit deel heel interessant, omdat ik een actieve rol kon spelen.

Naarmate mijn vlucht nadert komen er ook meer en meer kleine praktische zaken om de hoek kijken. Zo heb ik geleerd hoe ik in de ruimte met een videocamera moet filmen voor educatieve experimenten.

Zaterdag 3 augustus 2002: bijna terug vertrokken naar Moskou

Test bij Prof. Aubert in Leuven.

Tijdens ons verblijf in België heb ik Sergej, samen met een paar vrienden, de Grote Markt van Brussel getoond, dit tijdens een mooie prachtige zomeravond en natuurlijk ook… Manneken Pis. Sergei was voor het eerst in België en bezocht ook Brugge, wat hij bijzonder mooi vond. We gingen ook naar het Russisch Huis in Brussel, een klein stukje Rusland in België, waarvan ik het bestaan eerder niet kende. Ik kom er in de toekomst zeker nog!