Het ruimteavontuur van Frank De Winne is op de Heizel te volgen
Science & Exploration

Odissea-missie van Frank De Winne in het planetarium van Brussel

24/09/2002 394 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Odissea Mission - F. De Winne - dutch

Van 28 oktober tot 8 november 2002 kan men op de Heizel in Brussel het ruimteavontuur van Frank De Winne volgen.

Het personeel van het planetarium en het Federale Wetenschapsbeleid bieden de kans een prachtig avontuur mee te beleven…

Charles Picqué, Minister van Wetenschappelijk Onderzoek, Yvan Ylieff, Regeringscommissaris belast met het Wetenschapsbeleid, en de Europese ruimtevaartorganisatie ESA organiseren tal van evenementen naar aanleiding van de Odissea-missie waaraan onze landgenoot Frank De Winne als ESA-astronaut deelneemt.

Zo woont een Belgische delegatie onder leiding van Minister Picqué en Commissaris Ylieff op 28 oktober de lancering bij vanaf de kosmodroom Bajkonoer in Kazachstan. Voor de landing, momenteel voorzien voor 7 november, wordt de Belgische delegatie geleid door ZKH Prins Filip.

Ook zullen er evenementen plaatsvinden in het planetarium van Brussel en in de IMAX-zaal van Kinepolis. Van 28 oktober tot 8 november zal iedereen met interesse en passie voor de ruimtevaart in een omgebouwd planetarium gratis kennis kunnen maken met de lange weg die Frank De Winne heeft afgelegd, de experimenten van de wetenschappers die aan de missie meewerken, de maandenlange opleiding van Frank tot ruimtevaarder en de Belgische en Europese bijdrage aan het Internationaal ruimtestation.

De Odissea-missie rechtstreeks

De lancering op 28 oktober nadert

Het publiek zal ook de Odissea-missie rechtstreeks kunnen volgen van de lancering van de Sojoez TMA met aan boord Frank De Winne en zijn Russische commandant Zaljotin, de koppeling met het ruimtestation, het leven aan boord tot de landing.

Na afloop ontvangen de deelnemers een getuigschrift van astronaut waarmee zij gratis toegang krijgen tot de Belgische première in de IMAX-zaal van Kinepolis van de film Space Station. Deze adembenemende film aan boord van het International Space Station (ISS) werd gemaakt door de NASA en wordt becommentarieerd door Tom Cruise.

Minister Picqué en Regeringscommisaris Ylieff bieden 5000 gratis kaartjes aan. Ze zijn geldig gedurende de missie voor één van de drie voorstellingen die iedere dag plaatsvinden om 14.00, 16.00 en 18.30 uur.