Science & Exploration

Les 3: De werkzaamheden aan boord van het internationale ruimtestation

3603 views 3 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / mISSion possible nl

De astronauten aan boord van het internationale ruimtestation ISS voeren onderhoud aan het Station uit, net zoals een automonteur dat bij een auto doet.

Ook voeren zij wetenschappelijke experimenten uit. In Europa wordt het Columbus-ruimtelaboratorium gebouwd, dat voor wetenschappelijk onderzoek in het ISS gebruikt gaat worden.

Waarom worden er experimenten in de ruimte uitgevoerd? We hebben inmiddels geleerd, dat het leven aan boord van het ISS heel anders is, omdat astronauten geen zwaartekracht voelen. Gewichtloosheid beïnvloedt nog veel meer dingen, bijvoorbeeld de manier waarop planten groeien of waarop stoffen zich met elkaar vermengen.

Bovendien observeren astronauten vanuit de ruimte de aarde en het heelal.

Om de invloed van licht op een plant te bestuderen, moet een wetenschapper op aarde het groeiproces van een plant die in het licht heeft gestaan, vergelijken met het groeiproces van zo’n zelfde plant in het donker. Als de planten op verschillende wijze groeien, dan is het licht van invloed geweest op de groei.

De invloed van de zwaartekracht kan op dezelfde manier onderzocht worden door experimenten met en zonder zwaartekracht uit te voeren. Het is helaas onmogelijk om op aarde aan de zwaartekracht te ontkomen; voor gewichtloosheid moet je de ruimte in. Wetenschappers bestuderen de invloed van gewichtloosheid op het lichaam, op planten en op materialen.

Mijn toekomstige ontdekkingen als wetenschapper
(Natuuronderwijs, taal)

Ontwikkel een wetenschappelijk experiment voor de ruimte
(Natuuronderwijs)

Bouw zelf een Automatisch Transportvoertuig (ATV)
(Techniek)

Het Automatisch Transportvoertuig: de nieuwe ruimtevrachtwagen!
(Rekenen, Techniek)

Samenwerking is het sleutelwoord!
(Sociale vaardigheden, natuuronderwijs)

Weet jij nu alles over deze “enorme legpuzzel”? Test je kennis!
(Toets)

Weet jij nu alles over deze “enorme legpuzzel”? Test je kennis!
(Toets)