Edward Michael "Mike" Fincke
Science & Exploration

Edward Michael ‘Mike’ Fincke

757 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Delta Mission Dutch

Luitenant-kolonel van de Amerikaanse luchtmacht
NASA astronaut

Persoonlijke gegevens:
Geboren op 14 maart 1967 te Pittsburgh, Pennsylvania. Getrouwd en vader van één kind. Fincke houdt van wandelen, vliegen, reizen, geologie, astronomie, nieuwe talen leren en lezen.

Opleiding:
In 1985 studeerde Fincke af aan de Sewickley Academy in Sewickley, Pennsylvania. Daarna (1989) behaalde hij een bachelor in lucht- en ruimtevaarttechniek en in aardse, atmosferische en planetaire wetenschappen aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Fincke ontving een mastersgraad in lucht- en ruimtevaarttechniek van Stanford University in 1990 en een mastersgraad in natuurkunde (planetaire geologie) van de University of Houston in 2001.

Organisaties:
Geological Society of America (GSA), British Interplanetary Society

Onderscheidingen:
Ontving tweemaal de United States Air Force Commendation Medal, de United States Air Force Achievement Medal en verschillende andere prijzen.

Ervaring:
In 1989 studeerde Finke bij het Moscow Aviation Institute in de voormalige Sovjetunie. Hij volgde vakken voor kosmonauten tijdens een uitwisselingsprogramma in de zomer. Na zijn studie aan de Stanford University ging Fincke bij de Amerikaanse luchtmacht. Hij fungeerde als ruimtevaartingenieur en later als ruimtevaart testingenieur. In 1994 maakte hij als testvluchtingenieur deel uit van het 39ste Testvlucht Squadron. Twee jaar later was hij namens de Verenigde Staten aanwezig bij het XF-2 gevechtsvliegtuig programma in Gifu, Japan. Fincke heeft meer dan achthonderd vlieguren op zijn naam staan, in meer dan dertig verschillende typen vliegtuigen.

NASA ervaring:
Geselecteerd in april 1996. Fincke volgde aansluitend trainingen bij het Johnson Space Center. Na twee jaar trainen werd hij achtereenvolgens International Space Station Spacecraft Communicator (ISS CAPCOM) bij de Astronaut Office Station Operations Branch, lid van het Crew Test Support Team in Rusland en lid van het ruimtestation bemanningsprocedures team.

In juli 1999 was Fincke reserve voor de Expeditie 4 vaste bemanning. Daarna trainde hij als reserve voor de Expeditie 6 bemanning en als boordingenieur (copiloot) voor de Russische Sojoez.

Huidige missie:
Boordingenieur van de Expeditie 9 bemanning die in april 2004 naar het internationale ruimtestation vertrekt met de Sojoez vlucht 8S.

(Bron: NASA)