ESA astronaut André Kuipers
Science & Exploration

Missie DELTA: de ruimtereis van André Kuipers

04/11/2003 3120 views 1 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Delta Mission Dutch

Vanmiddag hebben de Minister van Economische Zaken en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in Nieuwspoort de naam van de ruimtereis van ESA-astronaut André Kuipers bekend gemaakt: missie DELTA.

In aanwezigheid van Kuipers en ESA's directeur voor Bemande Ruimtevaart Feustel-Büechl onthulden Brinkhorst en Van der Hoeven het missielogo en maakten ze het pakket experimenten bekend.

André Kuipers zal in april 2004 met een Russische Sojoez-raket naar het internationale ruimtestation ISS vertrekken. Kuipers zelf zal er ruim een week verblijven en die tijd benutten voor het uitvoeren van een pakket wetenschappelijke experimenten met een duidelijk Nederlands karakter.

De missienaam DELTA refereert aan het wetenschappelijk onderzoek dat tijdens de vlucht zal worden uitgevoerd, want het staat voor "Dutch Expedition for Life science, Technology and Atmospheric research". Vanzelfsprekend is de naam ook gekozen vanwege de verwijzing naar de rivierendelta die ons land vormt.

Het DELTA missielogo<P>
Het DELTA missielogo

Ook werd tijdens de persconferentie het pakket aan wetenschappelijk onderzoek bekend gemaakt. Kuipers zal tijdens zijn ruimtereis experimenten uitvoeren op het terrein van de biologie, geneeskunde, technologische ontwikkeling, natuurkunde en aardobservatie.

Speciale aandacht was er voor de educatieve activiteiten. De Minister van OCW kondigde een speciaal experiment aan, "Seeds in Space" gedoopt, waarbij scholen op de grond en André Kuipers in de ruimte gelijktijdig raketsla (rucola) gaan kweken. De vraag voor de leerlingen is of raketsla omhoog groeit door licht of door zwaartekracht.

ESA organiseert daarnaast "Zeg het ISS", een project dat leerlingen van diverse scholen in staat stelt tijdens de ruimtereis met André Kuipers te praten via een radioverbinding.

Missie Delta wordt uitgevoerd door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA en mogelijk gemaakt door de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Voor meer informatie over Missie Delta:

Michel van Baal, ESA/ESTEC
Tel: 071-5653006