Το μαγνητικό πεδίο της Γης αλλάζει

Ο Swarm αποκαλύπτει τον μεταβαλλόμενο μαγνητισμό της Γης

20/06/2014 951 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Η πρώτη σειρά αποτελεσμάτων υψηλής ανάλυσης από τον σχηματισμό των τριών δορυφόρων Swarm της ESA αποκαλύπτει τις πιο πρόσφατες αλλαγές στο μαγνητικό πεδίο που προστατεύει τον πλανήτη μας.

Έχοντας εκτοξευθεί το Νοέμβριο του 2013, ο Swarm παρέχει πρωτοφανείς γνώσεις σχετικά με τις πολύπλοκες λειτουργίες του μαγνητικού πεδίου της Γης, το οποίο μας προστατεύει από τον βομβαρδισμό της κοσμικής ακτινοβολίας και των φορτισμένων σωματιδίων.

Ιούνιος 2014 το μαγνητικό πεδίο

Οι μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι μηνών επιβεβαιώνουν τη γενική τάση εξασθένησης του πεδίου, με τις πιο δραματικές μειώσεις πάνω από το δυτικό ημισφαίριο.

Ενώ σε άλλες περιοχές, όπως στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, το μαγνητικό πεδίο έχει ενισχυθεί από τον Ιανουάριο.

Οι τελευταίες μετρήσεις επιβεβαιώνουν επίσης την κίνηση του μαγνητικού Βορρά προς τη Σιβηρία.

Οι αλλαγές αυτές βασίζονται στα μαγνητικά σήματα που προέρχονται από τον πυρήνα της Γης. Κατά τους προσεχείς μήνες, οι επιστήμονες θα αναλύσουν τα δεδομένα για να διαλευκάνουν τις μαγνητικές συνεισφορές από άλλες πηγές, δηλαδή από το μανδύα, το φλοιό, τους ωκεανούς,την  ιονόσφαιρα και τη μαγνητόσφαιρα.

Αυτό προσφέρει νέες γνώσεις για πολλές φυσικές διαδικασίες, από εκείνες που συμβαίνουν βαθιά μέσα στον πλανήτη μας μέχρι και τις διαστημικές καιρικές συνθήκες που προκαλούνται από την ηλιακή δραστηριότητα. Οι πληροφορίες αυτές θα βοηθήσουν με τη σειρά τους να κατανοήσουμε καλύτερα γιατί το μαγνητικό πεδίο εξασθενεί.

Το μαγνητικό πεδίο της Γης

"Αυτά τα αρχικά αποτελέσματα αποδεικνύουν την εξαιρετική απόδοση του Swarm", δήλωσε ο Rune Floberghagen, Διευθυντής της Αποστολής Swarm της ESA.

"Έχοντας πρωτοφανή ανάλυση, τα στοιχεία εμφανίζουν επίσης τη δυνατότητα του Swarm να χαρτογραφεί μικρής κλίμακας χαρακτηριστικά του μαγνητικού πεδίου."

Τα πρώτα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν χθες, 19 Ιουνίου 2014,  στο 'Third Swarm Science Meeting' στην Κοπεγχάγη, Δανία.

Η Sofie Carsten Nielsen, Υπουργός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Επιστημών τς Δανίας, υπογράμμισε τη Δανική συμμετοχή στην αποστολή. Η αποστολή Swarm συνεχίζει την κληρονομιά του δορυφόρου Ørsted της Δανίας, η οποία εξακολουθεί να λειτουργεί, καθώς και της γερμανικής αποστολής Champ. Το βασικό όργανο του Swarm - το Μαγνητόμετρο Διανυσματικού Πεδίου - κατασκευάστηκε από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας.

Swarm

Το Εθνικό Διαστημικό Ινστιτούτο της Δανίας, DTU Space, έχει ηγετικό ρόλο - μαζί με 10 Ευρωπαϊκά και Καναδικά ερευνητικά ιδρύματα – στις εγκαταστάσεις του Swarm Satellite Constellation Application and Research, στο οποίο παράγονται προηγμένα μοντέλα που βασίζονται σε δεδομένα Swarm και περιγράφουν κάθε μία από τις διάφορες πηγές του μετρούμενου πεδίου.

"Είμαι εξαιρετικά ευτυχής που βλέπω ότι υλοποιείται ο Swarm", δήλωσε ο Kristian Pedersen, Διευθυντής του DTU Space.