Αντίο Φίλαι

Προσεδάφιση! Το όχημα προσεδάφισης Philae της Rosetta προσγειώθηκε στον κομήτη

12/11/2014 1680 views 19 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Η αποστολή της ESA Rosetta προσγείωσε το όχημα προσεδάφισης Philae σε έναν κομήτη, κατόρθωμα που επιτυγχάνεται για πρώτη φορά στην ιστορία.

Μετά από μια τεταμένη αναμονή κατά τη διάρκεια των επτά ωρών κάθοδο στην επιφάνεια του κομήτη 67P / Churyumov–Gerasimenko, το σήμα που επιβεβαίωσε την επιτυχή προσεδάφιση έφτασε στη Γη στις 18:03 ώρα Ελλάδος.

Η επιβεβαίωση μεταδόθηκε στη Γη μέσω του τροχιακού Rosetta και παρελήφθη ταυτόχρονα από τον επίγειο σταθμό της ESA στο Malargüe, στην Αργεντινή και το σταθμό της NASA στη Μαδρίτη, Ισπανία. Το σήμα επιβεβαιώθηκε αμέσως στο Κέντρο Διαστημικών Επιχειρήσεων της ESA, ESOC, στο Ντάρμσταντ, και το Κέντρο Ελέγχου του οχήματος προσεδάφισης στο DLR στην Κολωνία, επίσης στη Γερμανία.

Τα πρώτα δεδομένα από τα όργανα του οχήματος που διαβιβάστηκαν από το κέντρο Philae Science, Operations and Navigation Centre στο CNES, τη διαστημική υπηρεσία της Γαλλίας στην Τουλούζη.

"Η φιλόδοξη αποστολή μας, η Rosetta, έχει εξασφαλίσει μια θέση στα βιβλία της ιστορίας: δεν είναι μόνο η πρώτη που συναντήθηκε και μπήκε σε τροχιά σε έναν κομήτη, αλλά τώρα πια επίσης η πρώτη που θα παραδώσει ένα όχημα προσεδάφισης στην επιφάνεια ενός κομήτη," σημείωσε ο Jean-Jacques Dordain , Γενικός Διευθυντής της ESA.

Αντίο Ροζέτα

"Με τη Rosetta ανοίγουμε μια πόρτα προς την προέλευση του πλανήτη Γη και που ευνοεί την καλύτερη κατανόηση του μέλλοντός μας. Η ESA και οι συνεργάτες της αποστολής της Rosetta έχουν επιτύχει κάτι το εξαιρετικό σήμερα."

"Μετά από περισσότερο από 10 χρόνια που ταξιδεύει μέσα στο χώρο, κάνουμε τώρα, την καλύτερη από ποτέ, επιστημονική ανάλυση ενός από τα παλαιότερα μνημεία του Ηλιακού μας Συστήματος," δήλωσε ο Alvaro Giménez, διευθυντής Επιστήμης και Ρομποτικής Εξερεύνησης της ESA.

“Δεκαετίες προετοιμασίας άνοιξαν το δρόμο για τη σημερινή επιτυχία, εξασφαλίζοντας ότι η Rosetta συνεχίζει να είναι ένας παράγοντας αλλαγής του παιχνιδιού στην επιστήμη των κομητών και την εξερεύνηση του διαστήματος."

"Είμαστε πολύ ανακουφισμένοι που βρίσκεται με ασφάλεια στην επιφάνεια του κομήτη, ιδίως αν ληφθούν υπόψη οι επιπλέον προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε με την υγεία του οχήματος προσεδάφισης", δήλωσε ο Stephan Ulamec, Διευθυντής του οχήματος προσεδάφισης Philae του Γερμανικoύ Κέντρου Αεροδιαστημικής, DLR.

"Στις επόμενες ώρες θα μάθουμε πού και πώς έχουμε προσγειωθεί, και θα αρχίσουμε να παίρνουμε όση περισσότερη επιστήμη μπορούμε από την επιφάνεια αυτού του συναρπαστικού κόσμου."

Η Rosetta ξεκίνησε στις 2 Μαρτίου 2004 και ταξίδεψε 6.400.000.000 χιλιόμετρα από το ηλιακό σύστημα πριν από την άφιξη στην κομήτη στις 6 Αυγούστου 2014.

"Το ταξίδι της Rosetta υπήρξε μια συνεχής επιχειρησιακή πρόκληση, που απαιτεί μια καινοτόμο προσέγγιση, ακρίβεια και μακρά εμπειρία," δήλωσε ο Thomas Reiter, Διευθυντής των Επανδρωμένων Διαστημικών Πτήσεων και Επιχειρήσεων της ESA.

"Η επιτυχία αυτή είναι μαρτυρία για την εξαιρετική ομαδική εργασία και τη μοναδική τεχνογνωσία στη λειτουργία διαστημικού σκάφους που αποκτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος κατά τη διάρκεια των δεκαετιών."

Η προσεδάφιση του Φίλαι

Η θέση προσγείωσης, που ονομάζεται Agilkia και βρίσκεται στο κεφάλι ενός παράξενου αντικείμενου με δύο λοβούς, επιλέχθηκε μόλις έξι εβδομάδες μετά την άφιξή με βάση τις εικόνες και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν σε αποστάσεις 30-100 χλμ από τον κομήτη. Αυτές οι πρώτες εικόνες σύντομα αποκάλυψαν τον κομήτη ως έναν κόσμο γεμάτο με ογκόλιθους, πανύψηλους βράχους και τρομακτικούς γκρεμούς και λάκκους, με πίδακες αερίου και ροή σκόνης από την επιφάνεια.

Μετά από ένα χρονικό διάστημα παραμονής σε απόσταση 10 χιλιομέτρων για να καταστεί δυνατή η περαιτέρω μελέτη του επιλεγμένου χώρου προσγείωσης, η Rosetta μετακινήθηκε σε πιο μακρινή τροχιά για να προετοιμαστεί για την απελευθέρωση του Philae.

Πέντε κρίσιμες go / no-go αποφάσεις που έγιναν χθες το βράδυ και νωρίς το πρωί, επιβεβαιώνοντας διάφορα στάδια της ετοιμότητας ενόψει του διαχωρισμού, μαζί με έναν τελικό ελιγμό πριν το διαχωρισμό από το τροχιακό όχημα.

Η απελευθέρωση επιβεβαιώθηκε στις 11:03 ώρα Ελλάδος σε απόσταση 22,5 χιλιομέτρων από το κέντρο του κομήτη. Κατά τη διάρκεια της καθόδου που διήρκεσε επτά ώρες, η οποία έγινε χωρίς πρόωση ή καθοδήγηση, το Philae πήρε φωτογραφίες και ηχογραφημένες πληροφορίες σχετικά με το περιβάλλον του κομήτη.

"Μία από τις μεγαλύτερες αβεβαιότητες που συνδέονται με την παράδοση του οχήματος προσεδάφισης ήταν η θέση της Rosetta κατά τη στιγμή της εγκατάστασης, η οποία επηρεάστηκε από τη δραστηριότητα του κομήτη αυτή τη συγκεκριμένη στιγμή, και η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει την τροχιά της καθόδου του οχήματος προσεδάφισης",δήλωσε ο Sylvain Lodiot, Διευθυντής των Επιχειρήσεων του διαστημοπλοίου Rosetta της ESA.

Η προσεδάφιση είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί με μία ταχύτητα περίπου 1 μ/δευτ, με το σύστημα προσγείωσης τριών ποδιών που απορροφά την ισχύ της πρόσκρουσης ώστε να προλάβει μια πιθανή αναπήδηση, και μια βίδα πάγου σε κάθε πόδι που θα καρφωνόταν στην επιφάνεια.

Παράλληλα, δύο άγκιστρα θα πυροδοτούνταν και θα κλείδωναν τον ανιχνευτή πάνω στην επιφάνεια.

Rosetta’s deployment of Philae to land on Comet 67P/Churyumov–Gerasimenko

Κατά τη διάρκεια των επόμενων 2 ημερών, το όχημα προσεδάφισης θα διεξάγει την κύρια επιστημονική αποστολή του, υποθέτοντας ότι η κύρια μπαταρία του παραμένει σε καλή κατάσταση. Μια εκτεταμένη φάση διεξαγωγής επιστημονικών πειραμάτων χρησιμοποιώντας την δεύτερη επαναφορτιζόμενη μπαταρία μπορεί να είναι δυνατή, με την προϋπόθεση να το επιτρέψουν οι συνθήκες του ηλιακού φωτισμού καθώς και η σκόνη που θα κατακαθίσει στους ηλιακούς συλλέκτες. Αυτή η εκτεταμένη φάση θα μπορούσε να διαρκέσει μέχρι το Μάρτιο του 2015, μετά την οποία οι συνθήκες μέσα στο σκάφος αναμένεται να είναι πολύ θερμές για να συνεχίσει να λειτουργεί.

Τα επιστημονικά στιγμιότυπα από την αρχική φάση θα περιλαμβάνουν μια πλήρη πανοραμική θέα από το χώρο προσγείωσης, συμπεριλαμβανομένου ενός τμήματος σε 3D, εικόνες υψηλής ανάλυσης της επιφάνειας προσεδάφισης κάτω από το σκάφος, επιτόπια σημειακή ανάλυση της σύνθεσης των υλικών στην επιφάνεια του κομήτη, και ένα τρυπάνι που θα λάβει δείγματα από βάθος 23 cm και θα τα τροφοδοτήσει σε ένα ενσωματωμένο εργαστήριο για ανάλυση.

Το όχημα προσεδάφισης θα μετρήσει επίσης τα ηλεκτρικά και μηχανικά χαρακτηριστικά της επιφάνειας. Επιπλέον, ραδιοκύματα χαμηλής συχνότητας θα πρέπει να κατευθύνονται μεταξύ του Philae και του οχήματος σε τροχιά μέσω του πυρήνα για τη διερεύνηση της εσωτερικής δομής.

Οι λεπτομερείς μετρήσεις της επιφάνειας που κάνει το Philae στο χώρο προσγείωσης του θα συμπληρώσουν και θα βαθμονομήσουν τις εκτεταμένες απομακρυσμένες παρατηρήσεις που έγιναν από το όχημα σε τροχιά και καλύπτουν το σύνολο του κομήτη.

Rosetta προσπαθεί να απαντήσει στα πολύ μεγάλα ερωτήματα σχετικά με την ιστορία του Ηλιακού μας Συστήματος. Ποιες ήταν οι συνθήκες την αρχή της δημιουργίας του και πώς εξελίχθηκε; Τι ρόλο παίζουν οι κομήτες σε αυτή την εξέλιξη; Πώς λειτουργούν οι κομήτες; ", δήλωσε ο Ματ Τέιλορ, επιστήμονας του έργου Rosetta της ESA.

"Η επιτυχής προσγείωση σήμερα είναι αναμφίβολα το κερασάκι στην κορυφή μιας 4 χιλιομέτρων τούρτας, αλλά προσβλέπουμε στο μέλλον και στην επόμενη φάση της αυτής της πρωτοποριακής αποστολής, καθώς συνεχίζουμε να ακολουθούμε τον κομήτη γύρω από τον Ήλιο για 13 μήνες παρακολουθώντας τις αλλαγές στη δραστηριότητας του και την εξέλιξη της επιφάνειάς του."

Ενώ το Philae αρχίζει την μελέτη του κομήτη από κοντά, η Rosetta πρέπει να ελιχθεί από την πορεία μετά το διαχωρισμό πίσω σε τροχιά γύρω από τον κομήτη, για να επιστρέψει τελικά στην τροχιά 20 χλμ στις 6 Δεκεμβρίου.

Το επόμενο έτος, καθώς ο κομήτης γίνεται όλο και πιο ενεργός, η Rosetta θα πρέπει να κάνει ένα βήμα πιο πίσω και να πετάξει σε αδέσμευτες «τροχιές», αλλά κάνοντας σύντομες βουτιές με τολμηρές προσέγγισεις, μερικές από τις οποίες θα τη φέρουν σε απόσταση μόλις 8 χλμ από το κέντρο του κομήτη.

Ο κομήτης θα φτάσει στην πλησιέστερη απόστασή του από τον Ήλιο στις 13 Αυγούστου 2015, περίπου στα 185 εκατομμύρια χιλιόμετρα, κάπου μεταξύ των τροχιών της Γης και του Άρη. Η Rosetta θα τον ακολουθήσει σε όλο το υπόλοιπο του 2015, καθώς θα κατευθύνονται μακριά από τον Ήλιο και η δραστηριότητα θα αρχίσει να υποχωρεί.

"Ήταν ένα εξαιρετικά μακρύ και δύσκολο ταξίδι για να φτάσουμε στην σημερινή εκδήλωση που συμβαίνει μια φορά στη ζωή, αλλά άξιζε απολύτως τον κόπο. Προσβλέπουμε στη συνέχιση της επιτυχίας της μεγάλης επιστημονικής προσπάθειας που είναι η αποστολή Rosetta, καθώς υπόσχεται να φέρει επανάσταση στην κατανόηση των κομητών" είπε ο Fred Jansen, διευθυντής της αποστολής Rosetta της ESA.

Διαβάστε περισσότερα για την αποστολή της Rosetta κάνοντας κλικ στα link στο μενού που βρίσκεται δεξιά.