Hledají se lékaři, kteří se nebojí tmy

10/05/2012 283 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Máte lékařský diplom a chtěli byste pracovat v téměř mimozemském prostředí? ESA sponzoruje jednoho člena posádky s lékařským vzděláním, který stráví antarktickou zimu 2013 na výzkumné polární stanici Concordia.

Základna Concordia je vybudována na náhorní ledové planině ve výšce 3200 metrů nad moře na jednom z nejodlehlejších míst na Zemi. Je domovem mnoha výzkumných projektů z oblasti meteorologie, glaciologie, astronomie nebo lidské biologie.

Umístění stanice Concordia.

Během zimních měsíců není možné dostat se na Concordii nebo ji opustit – a jakýkoliv problém musí zdejší posádka vyřešit zcela na vlastní pěst.

Kromě izolace pak základna zažívá ještě čtyři měsíce kompletní temnoty, kdy se Slunce ani na okamžik nedostane nad obzor.

V tuto chvíli je na stanici třináct členů posádky a připravují se na dlouhou dobu temna. Své zkušenosti sdílejí na blogu stanice Concordia.

Kosmická stanice na Zemi

Concordia v noci.

Středobodem zájmu ESA je snaha pochopit, jak se naše těla a duše adaptují na extrémní prostředí. Jde o znalost, která nám následně pomáhá při plánování dlouhých letů na Mezinárodní kosmickou stanici a budoucích výprav na Mars.

A tak se během dlouhodobého pobytu sbírají fyziologická i psychologická data ode všech členů posádky Concordie.

Základna Concordia přitom v mnoha ohledech připomíná kosmickou stanici – ať už se to týká izolace, nebo míry stresu. Proto ESA začala s tvůrci a provozovateli (francouzským Polárním institutem a italským Antarktickým programem) stanice spolupracovat již v roce 2002.

Procházka u Concordie.

Pokud máte zájem čelit drsným podmínkám zimy v Antraktidě, stáhněte si soubor „Call for candidates“ (Výzva pro kandidáty) z pravého sloupce na této stránce. Uzávěrka přihlášek je 8. června 2012.