Družice Planck ve vesmíru.

Výzva pro média: seznámení s novými výsledky mise ESA Planck

01/02/2012 348 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Zástupci médií jsou co nejsrdečněji zváni na seznámení s výsledky nových pozorování Mléčné dráhy a dalších galaxií, která provedla družicová observatoř ESA Planck.

Setkání s médii organizuje Italská kosmická agentura (ASI) a Italský národní institut pro astrofyziku (INAF) v Area della Ricerca CNR (Boloňa, Itálie) dne 13. února 2012 od 11:00 do 12:30 h středoevropského času.

Mezi 13. a 17. únorem budou vědci z ESA a několika evropských astronomických institucí prezentovat nové objevy z observatoře Planck a dalších experimentů.

Cílem mise Planck je změřit „radiaci kosmického mikrovlnného pozadí“, což je vlastně první světlo vesmíru coby pozůstatek Velkého třesku, který vytvořil nám známý vesmír. Tato radiace nám umožňuje nahlédnout do doby 380 tisíc let po Velkém třesku.

Díky dosud nejpřesnější mapě radiace pozadí vědci doufají, že se dozví nové informace o zrození, počátcích vývoje a budoucím směřování vesmíru.

Observatoř Planck byla vypuštěna v květnu 2009 a následujících třicet měsíců prováděla nepřetržité mapování oblohy. Tedy více než dvojnásobek své plánované životnost.

Jeden z přístrojů družice Planck by přitom ještě měl pokračovat v mapování a sbírat další data po většinu roku 2012. První kosmologické výsledky z měření Plancku se očekávají počátkem roku 2013.

Abychom měli v ruce mapu počátků vesmíru, musíme nejprve identifikovat a následně odfiltrovat emise produkované bližšími objekty. Podotýkáme, že odfiltrovat – ale nikoliv „zahodit“.

Tyto pro primární misi družice Planck nežádoucí emise jsou především z naší galaxie – ale částečně i z dalších, mnohem vzdálenějších. Samy o sobě představují vědecký poklad, který astronomům z celého světa umožní více nahlédnout do naší galaxie i celého vesmíru.

Nové výsledky mise Planck, které budou představeny na setkání s médii, zahrnují mapu emisí oxidu uhelnatého v Mléčné dráze a mapu dosud záhadné složky naší galaxie označované jako „opar“.

Jak se registrovat (anglicky)