Subsurface echoes from Chryse Planitia plains

Et andet Mars under overfladen

13/12/2006 472 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA PR 45-2006. Resultater, som seniorforskeren bag Mars Express’ MARSIS radar, Giovanni Picardi fra Roms universitet ‘La Sapienza’, beskriver som uden fortilfælde, viser at Mars har et ældre og mere forrevet ansigt begravet under overfladen.

MARSIS er den første seismiske radar, der er i stand at kortlægge geologiske lag under overfladen, som er anvendt i udforskningen af en anden planet. Observationerne antyder kraftigt, at oldgamle nedslagskratere er begravet under de glatte, lave sletter på Mars' nordlige halvkugle. Teknikken gør brug af ekkoer af radiobølger, som er trængt ned under overfladen.

Location of buried basins detected by MARSIS

MARSIS fandt beviser for, at disse begravede nedslagskratere – på fra omkring 130 til 470 kilometer i diameter – findes under en stor del af det nordlige lavland.

Med MARSIS "er det næsten som at have røntgensyn," sagde Thomas R. Watters fra National Air and Space Museums Center for Earth and Planetary Studies i Washington, hovedforfatter til resultaterne. "Udover at finde hidtil ukendte nedslagsbassiner har vi også fået bekræftelse på, at nogle svage, omtrent cirkulære, topografiske sænkninger i lavlandet kan forbindes med kendetegn på nedslag."

Studier af, hvordan Mars har udviklet sig, hjælper på forståelsen af Jordens tidlige fase. Nogle af tegnene på de kræfter, der har været på spil for nogle tusind millioner år siden, er sværere at opdage på Jorden, fordi så mange af dem siden er forsvundet på grund af tektonisk aktivitet og erosion.

Subsurface echoes from buried basins

Disse nye fund bringer planetforskerne tættere på en forståelse af et af de mest vedvarende mysterier om Mars' geologiske udvikling og histore. I modsætning til Jorden udviser Mars en bemærkelsesværdig forskel på sin nordlige og sydlige halvkugle. Næsten hele den sydlige halvkugle har ujævnt højland med mange kratere, mens det meste af den nordlige halvkugle er glattere og lavere.

Da nedslag, der danner kratere, kan finde sted alle steder på en planet, tolkes områder med færre kratere generelt som yngre overflader, hvor geologiske processer har udslettet arrene fra nedslagene. Overfladen på Mars' nordlige halvkugle er ung og glat, dækket af store mængder vulkansk lava og sedimenter. Disse nye data fra MARSIS antyder dog, at den underliggende skorpe er endog meget gammel.

Other subsurface echoes from buried basins

“Antallet af begravede nedslagskratere, der er større end 200 kilometer i diameter, og som vi har fundet med MARSIS, fortæller os, at den underliggende skorpe i det nordlige lavland må være meget gammel og daterer tilbage til den tidlige noachianske periode, der varede fra planetens fødsel til for omkring 4 milliarder år siden,” sagde Jeffrey Plaut, MARSIS co-Principal Investigator, fra Jet Propulsion Laboratory i Californien. Den tidlige noachianske periode var en tid, hvor nedslag, der skabte kratere, var meget omfattende i hele solsystemet.

Resultaterne antyder, at de nordlige lavlandes skorpe er så gammel som de ældste synlige sydlige højlande, der også stammer fra den noachianske periode, og at forskellen mellem den nordlige og den sydlige halvkugle formodentlig opstod meget tidligt i Mars' historie.

“Disse resultater er virkelig interessante og uden fortilfælde,” tilføjede Giovanni Picardi, MARSIS Principal Investigator, fra universitet i Rom ‘La Sapienza’. “MARSIS kan bidrage til forståelsen af Mars' geologi gennem analysen af overfladen og morfologien under overfladen. Ydermere kan vi med en detaljeret analyse af instrumentets data også opnå værdifulde indikationer om materialernes sammensætning.”

For yderligere oplysninger kontakt venligst