Účastníci projektu „Fly Your Thesis!“ po letu.

Studenti poslali své diplomové práce do stavu beztíže

30/10/2012 340 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Po tři dny měli týmy studentů možnost vyzkoušet své experimenty v podmínkách blízkých stavu beztíže na palubě letounu Airbus A300 Zero-G, který patří společnosti Novaspace. Stroj krátkodobě vytváří beztíži při letech po parabolách.

Tři skupiny studentů využily možnosti nabízené v projektu „Fly Your Thesis!“ (Proleť svoji diplomovou práci) a společně s devíti profesionálními týmy se zapojily do 57. parabolické kampaně pořádané pod záštitou ESA. Díky tomu prováděly své pokusy v prostředí, které je normálně nemožné nasimulovat na zemi v podmínkách běžné gravitace.

Letošní vzdělávací podnik dal studentům jedinečnou příležitost vyzkoušet si, jak navrhnout, postavit a provozovat experimenty v mikrogravitaci.

Tým Hydronauts2Fly.

Tým Hydronauts2Fly studoval, jak se mění v mikrogravitaci poloha uvolněné osoby. Kamery zaznamenávaly změny v chování volně plujícího dobrovolníka, což by mělo být využito pro návrh budoucích kosmických stanic stejně jako design vhodnějších skafandrů. Tyto informace pak mohou být užitečné i pro ergonomické aplikace přímo na Zemi.

Členové týmu LINVforROS v mikrogravitaci.

Experiment týmu LINVforROS Corn studoval proměny v reaktivitě molekul obsahujících kyslík v rostlinách kukuřice během různých úrovní přetížení při celém letu.

Tým Dustbrothers.

Tým Dustbrothers zase sledoval levitaci vysoce porézní skleněné desky při „Knudsenově efektu“. Tento nedostatečně pochopený efekt hrál významnou roli v počátečních fázích tvorby planet, kde byl dost možná alespoň částečně zodpovědný za pohyb prachu směrem od hvězd do protoplanetárnícho disku hmoty.

Všechny tři týmy budou nyní analyzovat získaná data, přičemž jejich závěry se objeví v diplomových či doktorandských pracích nebo výzkumných programech.

„Mé velké díky patří oddělení ESA pro vzdělávání a týmu Novaspace za tuto úžasnou příležitost,“ uvedla Emanuela Monettiová z týmu LINVforROS. „Šlo o jednu z nejúchvatnějších zkušeností v mém životě.“

Zde je plná verze článku (v angličtině).