Experiment CAVES 2011.

Astronauti pátrají po životě – ale pod zemí

27/08/2012 560 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonauti mají sen: najít nový život. A pro vybranou posádku se tento sen může už za týden stát skutečností - jen se bude nacházet hluboko pod zemí namísto hlubin vesmíru.

Mezinárodní posádka skládající se ze šesti kosmonautů začne výcvik pro jeskynní dobrodružství, které je nachystáno tak, aby je připravilo na kosmický let.

CAVES je zkratka z anglického „Cooperative Adventure for Valuing and Exercising human behaviour and performance Skills“ (Společné dobrodružství pro vyzkoušení lidského chování a úrovně znalostí). Cílem pokusu je připravit kosmonauty k bezpečné a efektivní práci stejně jako řešit problémy v multikulturním týmu. A to vše při průzkumu neprobádaných oblastí za využití kosmických procedur.

Slunečný italský ostrov Sardinie přivítá kosmonauty ze všech partnerských stran projektu Mezinárodní kosmické stanice. Po týdnu věnovaném výuce bezpečnostních procedur a základů průzkumu jeskyní se kosmonauti vydají 7. září na šestidenní podzemní cestu.

Jeskynní „kosmická procházka“.

Jeskyně nabízejí mnoho podobností s kosmickými lety. Práce v izolaci od vnějšího světa v omezeném prostoru s minimálním soukromím stejně jako nutnost čelit technickým výzvám a limitovaným zásobám jsou podmínky, které mají kosmonauti žijící ve vesmíru – stejně jako které jsou pod zemí.

Zážitek je přitom koncipovaný tak, aby byl maximálně realistický. Samostatné řídicí středisko bude monitorovat posádku ze základního tábora, který se bude nacházet v vchodu do jeskyně. Brífingy proběhnou dvakrát denně – stejně jako probíhají na Mezinárodní kosmické stanici.

Posádce bude umožněno získat toliko jednu dodávku zásob během pobytu pod zemí. Své vybavení si bude muset pečlivě vybrat stejně jako bude muset dát řídicímu středisku vědět nejméně 24 hodin předem na přípravu nákladu.

Hledání života

Orientace v podzemí.

Přitom bude využita i příležitost na provedení vědeckého výzkumu. Stejně jako ve vesmíru budou mít kosmonauti příležitost k provádění vědecké práce stejně jako k testování nového vybavení a procesů.

Velká část jeskyní na Sardinii je neprobádané a nezmapovaná. „Jeskyňonauti“ se budou muset bezpečně pohybovat po podzemí stejně jako se rozhodovat, které oblasti prozkoumají. Následně zakreslí detailní mapy svého postupu, aby měli jistotu, že se vrátí do základního tábora – a aby pomohli budoucím průzkumníkům.

Letos pak budou kosmonauti pátrat i po různých formách života. „Nikdo dosud v těchto jeskyních systematicky nepátral po stopách života,“ vysvětluje trenérka kosmonautů ESA a tvůrkyně kurzu CAVES Loredana Bessoneová.

Život v podzemí.

„Nalezení velké nebo malé formy života je vždy úžasné. A já se už nyní těším, že budeme pátrat po exotických bakteriích a obyvatelích jeskyní jako jsou třeba antropody.“

Kosmonauti budou postupovat podle stejného bezpečnostního protokolu jaký je vyžadován v průběhu kosmických vycházek, stejně jako budou testovat nový komunikační systém.

Během dvoutýdenního kurzu mají kosmonauti analyzovat svoji úroveň týmové práce stejně jako vůdčí schopnosti, a to s pomocí svých instruktorů.