Družice Proba-2 sledovala zatmění Slunce

21/05/2012 319 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Nedělní zatmění Slunce bylo pozorovatelné jen – z našeho pohledu - na odvrácené straně planety, takže o něj Evropa přišla. Nicméně mikrosatelit ESA pro sledování kosmického počasí Proba-2 skrze měsíční stín opakovaně proletěl.

Výsledkem se stalo čtyřnásobné pozorování částečného zatmění Slunce. Proba-2 přitom krouží nad Zemí ve výšce 700 km. První zatmění pozorovala v neděli 20. května ve 21:09 h GMT, poslední pro ni skončilo ve 3:04 h GMT.

Sluneční zatmění dalo výzkumníkům z Belgické královské observatoře možnost zkontrolovat stav hlavního přístroje družice Proba-2 SWAP, který sleduje Slunce v pásmu extrémního ultrafialového záření. Místa, kde měsíční kotouč zakrývá Slunce, by se na těchto vlnových délkách měla ukázat jako černá.

Družice Proba-2.

Rozptýlené světlo a „šum“ přístroje nicméně může zapříčinit, že se některý pixel objeví jako méně černý. Sluneční zatmění tak pomáhá zjistit, v jaké kondici se ten který pixel nachází – a tak vlastně kalibruje přístroj.

Druhý přístroj monitorující Slunce na družici Proba-2 je LYRA: radiometr pro měření intenzity slunečního záření v oblasti čáry Lyman-alfa (121.6 nm). I ten sledoval „křivky zániku záření“ ve chvílích, kdy Měsíc zastiňoval Slunce. Signál se stával méně intenzivním ve chvílích, kdy byla část slunečního záření blokována Měsícem.

Pozorování částečného zatmění Slunce.

Ale pokles a následný nárůst nejsou symetrické: je to dáno bouřlivými „aktivními oblastmi“ na Slunci, které tvoří většinu signálu a které nejsou rozmístěné na slunečním kotouči pravidelně.

Navíc dva další přístroje (vyrobené Ústavem fyziky atmosféry Akademie věd České republiky) měly možnost sledovat ve stínu zatmění „díru“ v ionosféře: jde o elektricky aktivní nejvyšší vrstvu zemské atmosféry.