IMAX-film Hubble geeft publiek unieke kijk op de ruimte

06/10/2010 1151 views 2 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Een ruimtewandeling is van zichzelf al spectaculair. Maar geprojecteerd op een bioscoopscherm zo groot als een half voetbalveld is het net of je er zelf bij bent. Dat ervoeren honderden bezoekers afgelopen maandag bij de première van de nieuwe IMAX-film Hubble in het Omniversum in Den Haag.

De film gaat over de ruimtetelescoop die onze blik op het heelal rigoureus veranderde. Hubble werd gelanceerd in 1990 en in totaal vijf keer bezocht door astronauten voor reparaties en onderhoud. Stuk voor stuk uitdagende en kostbare missies waarbij vaak een IMAX-filmcamera aan boord was. Behalve -beelden van de missies bevat de film ook materiaal dat de telescoop verzamelde. Van kleurrijke nevels waar op dit moment sterren en planeten worden geboren tot waarnemingen van de verste uithoeken van het heelal.

Minister: ‘Dit is magie’

De première, onderdeel van de Nederlandse Spaceweek, trok veel publiek. Onder de gasten was ook demissionair minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven, die vooraf vertelde over haar ruimtevaartpassie: ‘Ruimtevaart is voor mij pure magie. Fantasie die bewaarheid wordt. De ruimtetelescoop Hubble en de missies er naartoe bewijzen dat je nooit te snel moet denken: dit kan niet. Er kan meer dan je denkt.’

ESA-astronaut Jean-François Clervoy gaf het publiek met foto’s en verhalen een uniek inkijkje in de servicemissie van 1999, waarbij hij zelf betrokken was als bemanningslid: ‘Ik ben ontzettend trots dat ik heb mogen meewerken aan Hubble. Dankzij deze telescoop weten we hoe groot en hoe oud het heelal werkelijk is. Voor mij zijn de beelden natuurlijk heel bijzonder, omdat ik er zelf bij was. Ik weet zeker dat ik wel een traan zal laten, als ik ze weer zie.’

Waanzinnig

Wessel Ottevanger (11) vond de film indrukwekkend en soms ook grappig. Vooral als het eten van de astronauten er vandoor zweefde. Zelf moet hij er niet aan denken om astronaut te worden. Want stel dat er iets misgaat tijdens zo’n reparatiemissie. Dan moet je voor altijd in de ruimte blijven… Wessels vader Ellard was vooral onder de indruk van de beelden die Hubble tot nu toe opleverde: ‘De vergezichten in ons heelal. Het is toch waanzinnig dat je zo ver in het verleden kunt kijken naar al die miljarden sterrenstelsels.’

Nadège Le Floc’h (14) vond vooral het eind van de film mooi. Met beelden van hoe nieuwe sterren en planeten worden geboren: ‘Door deze film ga je meer nadenken over het heelal om ons heen. En of er misschien leven is. Volgens mij wel, we zijn vast niet de enige bewoners van de ruime…’

En Astronaut Clervoy? Heeft hij inderdaad een traan gelaten bij het zien van de beelden? ‘Nou en of. Tijdens de film was het net of ik niet meer met mijn benen op aarde stond, maar weer daarboven was, in de ruimte. Volgens mij levert deze film het bewijs dat mensen met hun lichaam en hersenen ongelooflijke dingen kunnen doen. Hubble laat het heelal zien zoals we het vanaf de aarde nooit in beeld kunnen brengen. Daarom gaan we naar de ruimte. Om kennis te verzamelen waar we allemaal iets aan hebben.’

Zelf naar Hubble? De film Hubble draait dagelijks op verschillende tijden in het Omniversum.