Vloeibaar water gevonden op Mars!

De Mars Express van ESA draait in een baan om de rode planeet

27 augustus 2018

Het ruimteschip Mars Express van ESA heeft een geweldige ontdekking gedaan: tekenen van vloeibaar water op de rode planeet! Wetenschappers zoeken al heel lang naar water, maar deze doorbraak kan wel eens erg belangrijk zijn.

Lang geleden was een groot deel van het oppervlak van Mars bedekt met oceanen, rivieren en meren. Dat weten we, omdat we in onze moderne tijd daar overal op Mars overblijfselen van kunnen zien, zoals enorme drooggevallen valleien. Deze valleien zijn met fantastisch veel details gefotografeerd door het ruimteschip dat in een baan om Mars draait. Landers en rovers die het oppervlak verkennen, hebben ook mineralen gevonden die alleen kunnen worden gevormd in vloeibaar water.

Links zie je het gebied dat door de Mars Express is onderzocht. Op de middelste foto zie je waar de radar aan het zoeken was. Rechts is een zijaanzicht waarop je kunt zien waar het water zich waarschijnlijk bevindt.

Access the image

Maar al dit water is verdwenen. Het klimaat van Mars veranderde, en hoewel de Mars Express eerder al heeft aangetoond dat er bevroren water voorkomt op de polen van de planeet, kan er vandaag de dag geen vloeibaar water op het oppervlak bestaan. Daarom besloten de wetenschappers om onder de grond te kijken! Ze gebruikten daarvoor een speciaal instrument van de Mars Express: MARSIS (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding). MARSIS is een radar die door de grond heen kan kijken. Deze radar stuurt radargolven vanuit een baan om de planeet naar het oppervlak van Mars. Door vast te leggen hoe lang het duurt voordat de golven worden teruggekaatst en hoe sterk ze zijn, kunnen wetenschappers bedenken hoe het er onder de grond uitziet. Slim!

En een onderzoek met MARSIS leverde op waar de wetenschappers naar zochten. De zuidpoolregio van Mars bestaat uit veel lagen ijs en stof, tot een diepte van ongeveer 1,5 km, in het gebied van 200 km breed dat is onderzocht. Een bijzonder heldere radarreflectie, zo'n 20 km breed, werd gevonden onder deze aangezette lagen. Wetenschappers denken dat dit een grote poel vloeibaar water is!

We kunnen al drooggevallen rivierbeddingen op het oppervlak zien, maar nu weten we dat er vloeibaar water onder de grond is!

Access the image

Sommige bacteriën op aarde leven in kleine holten met water, waarin mensen onmogelijk zouden kunnen overleven. De grote vraag is dan ook of er kleine wezentjes rondzwemmen in dit water op Mars? Er kunnen nog veel meer poelen en meren onder het oppervlak van Mars zijn, die wachten op ontdekking. Welke geheimen houden die verborgen?

Dmitri Titov, wetenschappelijk medewerker aan het Mars Express-project van ESA, zegt het als volgt: “Deze opwindende ontdekking vormt een hoogtepunt voor de planetaire wetenschap en draagt bij aan ons inzicht in de evolutie van Mars, de geschiedenis van het water en de leefbaarheid op onze buurplaneet.”

Zou jij de ondergrondse meren op Mars willen onderzoeken? Wat denk je dat we er kunnen vinden?

Cool weetje: De Mars Express draait al 15 jaar in een baan om de rode planeet!