Futura - Inspirerende wetenschap en educatie

Astronaut Samantha Cristoforetti

Access the image

06 november 2014

De Futura-missie van Samantha Cristoforetti bestaat onder meer uit een uitgebreid wetenschappelijk programma. Zo zal zij proefnemingen uitvoeren op de gebieden natuurwetenschap, biologie en menselijke fysiologie, naast stralingsonderzoek en technologische demonstraties. Al deze experimenten in ons buitenaardse laboratorium (ISS) zijn bedoeld om het leven op aarde te verbeteren en om toekomstige bemande verkenningsmissies in ons zonnestelsel voor te bereiden.

Wanneer zij niet wetenschappelijk bezig is, werkt Samantha samen met haar collega's om het ISS te onderhouden en ervoor te zorgen dat het probleemloos werkt voor de zeskoppige bemanning.

Het zes maanden durende verblijf in deze unieke omgeving geeft Samantha de gelegenheid om de volgende generatie technici en wetenschappers te inspireren door haar ervaringen te delen met jongeren op aarde. Een uitgebreid educatief programma rond voeding gaat kinderen stimuleren om gezond te eten en te leven.

Gnocchi spirulina

Access the image

Leerlingen op aarde kunnen het proces van fotosynthese onderzoeken door kooldioxide in contact te brengen met stukjes Spirulina-algen, een van de eerste levensvormen op onze planeet. Via videolessen laat Samantha kinderen inzien hoe belangrijk de omzetting van koolstofdioxide is voor de productie van voedsel en zuurstof.

Verder start Samantha de wereldwijde uitdaging ‘‘Mission-X: train als een astronaut’’, waarbij ze ingaat op het belang van regelmatig bewegen en gezond eten, zowel op aarde als in de ruimte. Mission-X is een educatief programma van negen weken waarbij duizenden schoolkinderen van 8-12 jaar uit meer dan 25 landen wetenschappelijke activiteiten uitvoeren en leren hoe ze fit kunnen worden!