Zwart gat ontwaakt en eet een hapje

Access the image

09 april 2013

Astronomen hebben gezien hoe een zwart gat wakker werd uit een heel lange slaap en een object met weinig massa opat toen dat te dichtbij kwam. Dat object was een bruine dwerg of een reuzenplaneet. Iets vergelijkbaars staat binnenkort te gebeuren in het zwarte gat in het hart van ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg.

De ontdekking in een sterrenstelsel op een afstand van 47 miljoen lichtjaar werd gedaan door Integral, ESA's ruimteobservatorium. De astronomen waren een ander sterrenstelsel aan het bestuderen toen zij een heldere gloed van röntgenstraling opmerkten. “De waarneming was volkomen onverwacht, omdat dit sterrenstelsel zich al minstens 20 tot 30 jaar rustig had gehouden,” zegt Marek Nikolajuk van de universiteit van Bialystok, Polen.

Gedacht wordt dat het zwarte gat een massa heeft die 300.000 keer zo groot is als die van onze zon. Kennelijk speelt het graag met eten: de gloed werd eerst sterker en zwakte toen langzaam af, waaruit blijkt dat het er twee tot drie maanden over deed om het object helemaal te verorberen!

Wat zich nu heeft afgespeeld in dit verre sterrenstelsel is een voorproefje van iets vergelijkbaars wat misschien dit jaar al gebeurt in het superzware zwarte gat in het centrum van de Melkweg. Er staan dan geen bruine dwergen of planeten op het menu maar er is wel een gaswolk ontdekt met vermoedelijk maar een paar keer de massa van de aarde die op het zwarte gat afkoerst en naar verwachting heel binnenkort wordt opgeslokt.

mascot bouncer 0 - all kids sizes