Space for Kids

fun
news
International Space Station
Het ISS

Het internationale ruimtestation ISS is het grootste object dat ooit in de ruimte heeft gevlogen. ‘s Nachts kun je het gemakkelijk vanaf de aarde zien. Het vliegt 400 kilometer boven ons. Veel landen hebben samengewerkt om het station te bouwen. Amerika, Rusland, Japan, Canada en Europa hebben samengewerkt als het grootste team in de geschiedenis van de wetenschap.

Het grootste Europese ISS-project is het wetenschappelijke laboratorium Columbus, waar wetenschappers experimenten naar toe kunnen sturen zodat ze in gewichtloze omstandigheden kunnen worden uitgevoerd. Binnen en buiten dit ruimtelaboratorium kunnen veel verschillende soorten experimenten worden uitgevoerd.

ESA heeft ook het Automated Transfer Vehicle (ATV) gemaakt. Dat is een bezorgruimtevaartuig dat voorraden naar het ISS brengt. Het neemt vracht mee zoals voedsel, brandstof en andere voorraden. ATV is heel succesvol geweest en er zijn nu plannen om een nog verder geavanceerde versie te ontwerpen. Dit ruimtevaartuig zou voorraden en afgeronde experimenten naar de aarde terug kunnen brengen.

Copyright 2000 - 2013 © European Space Agency. All rights reserved.