Euclides gaat donkerste geheimen heelal ontrafelen

Euclides

Access the image

25 juni 2012

ESA heeft definitief groen licht gegeven voor Euclides, een veelbelovende nieuwe missie om de duistere zijde van het heelal te verkennen. Naar verwachting gaat de sonde in 2020 de ruimte in.

Euclides is genoemd naar een beroemd Grieks wiskundige van rond 300 v.Chr. die vaak de "vader van de meetkunde" wordt genoemd. Deze missie gaat op zoek naar bewijs van onzichtbare donkere energie en donkere materie. Aangenomen wordt dat die samen ruim 95% van het heelal uitmaken.

Donkere materie is onzichtbaar materiaal dat geen enkel licht geeft of absorbeert en dus alleen waarneembaar is door de zwaartekrachtwerking ervan op sterrenstelsels en clusters van sterrenstelsels. Donkere energie is nog geheimzinniger. Men vermoedt dat donkere energie verantwoordelijk is voor een soort antizwaartekracht die zou verklaren waarom sterrenstelsels steeds sneller uit elkaar bewegen.

Euclides krijgt een telescoop met een diameter van 1,2 meter mee, evenals twee wetenschappelijke instrumenten. Vanuit een baan op 1,5 miljoen kilometer van de aarde brengt de sonde de driedimensionale verdeling in kaart van twee miljard sterrenstelsels die meer dan een derde van de hemel beslaan. De instrumenten kunnen voorwerpen waarnemen tot op 10 miljard lichtjaar. Dat betekent dat we terug in de tijd kunnen kijken om na te gaan hoe het heelal in de laatste driekwart van zijn bestaan is uitgedijd en veranderd.

Door Euclides in te zetten voor hun onderzoek naar de invloed van donkere materie en donkere energie op de beweging en verdeling van sterrenstelsels en clusters van sterrenstelsels, hopen wetenschappers meer van de donkerste geheimen van het heelal te kunnen ontrafelen.

Zie ook