Materiaal van mars en de maan als bescherming tegen straling

Access the image

16 oktober 2012

Een van de grootste gevaren voor de gezondheid van astronauten is ruimtestraling. Energiedeeltjes schieten bijna zo snel als het licht door de ruimte. Zij kunnen de lichaamscellen ernstig beschadigen en de kans op kanker sterk vergroten. Om na te gaan wat de beste bescherming biedt tegen dit bombardement, voert ESA samen met een centrum in Duitsland proeven uit met allerlei materialen, waaronder bodemmateriaal van de maan en mars.

De ruimte zit vol met geladen deeltjes. Daarom zijn astronauten officieel ingedeeld als stralingswerkers. Sommige deeltjes zijn het gevolg van stormen op de zon die kort duren maar heel intens zijn. Andere deeltjes, zogenaamde kosmische straling, zijn afkomstig van stervende sterren in verre sterrenstelsels.

Access the image

Op dit moment is ruimtestraling niet zo'n probleem omdat het internationale ruimtestation zich binnen het magnetisch veld van de aarde bevindt. Dat veld schermt het ISS af tegen de meeste ruimtestraling. Maar voor astronauten die naar de maan en naar mars gaan, is het risico van krachtige kosmische straling veel groter, zodat speciale bescherming nodig is.

Het ESA-team probeert met behulp van de GSI-deeltjesversneller in Darmstadt, Duitsland, mogelijke beschermingmaterialen uit. Voorbeelden zijn aluminium, water, polyetheen, structuren uit meerdere lagen en nagebootst maan- en marsmateriaal.

Het is niet altijd beter om het materiaal dichter en dikker te maken. Bij gebruik van metalen afscherming kan de kosmische straling een stortvloed aan secundaire deeltjes teweeg brengen en die zijn mogelijk nog schadelijker. In het algemeen bieden lichtere materialen zoals water en kunststof betere bescherming. Tot nu toe zijn veelbelovende resultaten gehaald met nieuwe, door een Brits bedrijf ontwikkelde materialen die rijk zijn aan waterstof.