Stralingzoeker: een onmisbaar apparaatje voor een astronaut

27 juli 2016

Astronauten hebben in de ruimte met heel wat gevaren te maken. Eén daarvan is straling: een onzichtbaar gevaar, maar een gevaar dat ruimtevaarders veel kwaad kan doen. Er is een nieuw apparaatje ontwikkeld om ons te helpen dit gevaar beter te begrijpen.

Straling komt van verschillende plaatsen in de ruimte, zoals van de zon en van verre, stervende sterren. Straling beschadigt de cellen waarvan ons lichaam is gemaakt en je kunt er ernstig ziek van worden - of zelfs aan doodgaan. Hier op aarde worden we tegen die straling beschermd door het magnetische veld van onze planeet. Dat werkt als een schild en zorgt dat we veilig zijn. Maar astronauten in de ruimte lopen veel meer risico om aan straling te worden blootgesteld. sposti.

Access the image

Astronauten dragen al sensoren die bijhouden aan hoeveel straling ze in totaal worden blootgesteld. Maar die informatie kan alleen worden gelezen als ze terug zijn op aarde, in een speciaal laboratorium.

Om een nauwkeuriger beeld te krijgen, hebben wetenschappers en technici de European Crew Personal Active Dosimeter – afgekort EuCPAD - ontwikkeld. Een monitor, die zo groot is als een smartphone, houdt voortdurend de blootstelling aan straling van de drager bij.

Access the image

Daarna kunnen de astronauten de monitor in een groter apparaat stoppen, zoals een smartphonedock, om de batterij weer op te laden en de resultaten te downloaden. Astronauten en onderzoekers op de grond krijgen dan regelmatig gegevens over de stralingsomgeving: zijn sommige delen van het ruimtevaartuig beter afgeschermd dan andere delen?

In september vorig jaar is een EuCPAD-monitor getest door ESA-astronaut Andreas Mogensen. En nu is een EuCPAD-leesapparaat naar het International Space Station gebracht, klaar om door ESA-astronaut Thomas Pesquet te worden gebruikt voor zijn monitor wanneer in november zijn missie begint.

De resultaten die door de EuCPAD worden teruggestuurd, zijn van onschatbare waarde als het gaat om reizen buiten een baan om de aarde.

Geplande missies naar de maan en naar Mars zijn erg gevaarlijk, omdat de astronauten ver bij het beschermende schild van het magnetische veld van de aarde vandaan zijn. Nauwkeurig de straling bijhouden waaraan astronauten worden blootgesteld, helpt de onderzoekers beschermende methoden te ontwikkelen om de bemanning tijdens hun reizen veilig te houden.

Interessant weetje: EuCPAD's zijn zo geweldig slim dat ze zelfs weten waar de straling vandaan komt, zoals van de zon of kosmische straling van ver buiten ons sterrenstelsel!

mascot bouncer 0