Manen

Access the image

Manen zijn natuurlijke objecten die om planeten heen draaien. Wetenschappers noemen ze meestal planetaire satellieten (door mensen gemaakte satellieten worden soms kunstmanen genoemd). Er zijn ongeveer 170 manen in ons zonnestelsel. De meesten daarvan draaien om de gasreuzen Jupiter en Saturnus. Kleine planeten hebben meestal maar weinig manen: Mars heeft er twee, de aarde heeft er eentje, en Venus en Mercurius hebben er helemaal geen.

De maan van de aarde is ongewoon groot vergeleken met de planeet. De meeste manen vallen bij hun planeet in het niet. Maar sommige manen van Jupiter en Saturnus zijn veel groter dan onze maan. Ganymedes en Titan zijn groter dan de planeet Mercurius.

Omdat ze zo klein zijn, kunnen de manen bijna geen van allen een atmosfeer vasthouden. Door hun zwakke zwaartekracht kunnen de gassen ontsnappen, de ruimte in. Maar dat geldt niet voor Titan,de grootste maan in het systeem van Saturnus. Titan heeft een dikkere en dichtere atmosfeer dan de aarde. In beide atmosferen is stikstof het belangrijkste gas, maar Titan heeft geen zuurstof en geen leven. Zijn oppervlak ligt verborgen onder een oranje nevel. Sommige wetenschappers zien Titan als een primitieve aarde in diepgevroren toestand.

Sommige satellieten, waaronder onze maan, zijn naar men denkt geboren tijdens enorme botsingen in de vroege geschiedenis van het zonnestelsel. De maan is gevormd door de wolk puin die rond de aarde in een baan was achtergebleven. Andere satellieten zijn misschien gegroeid uit een wolk gas en stof die de enorme planeten omringde toen ze materiaal naar zich toe trokken. De meeste kleinere manen zijn kometen of asteroïden die zijn opgevangen toen ze te dicht langs een grote planeet kwamen.

Laatst aangepast 26 januari 2011