Gefeliciteerd met je 10e verjaardag, Columbus Laboratorium!

Columbus werd aan boord van de Space Shuttle Atlantis de ruimte in gestuurd

01 maart 2018

10 jaar geleden ging het Columbus Laboratorium de ruimte in aan boord van de Space Shuttle Atlantis! Het lab werd aan het International Space Station gekoppeld en werd zo de eerste Europese, vast bemande post in een baan om de aarde.

Het Columbus Laboratorium is genoemd naar de beroemde Italiaanse ontdekkingsreiziger Christopher Columbus. Tussen 1492 en 1504 maakte hij vier reizen met zeilschepen van Spanje naar Amerika en terug, en dat was in die tijd een heel bijzondere prestatie. Die geest van avontuur en ontdekking past ook goed bij het lab!

Op de tekening zie je astronauten die aan het werk zijn in Columbus

Access the image

Onze moderne Columbus is een supertechnisch laboratorium in de ruimte. Wetenschappers kunnen er experimenteren in een gewichtloze omgeving en zo verrassende nieuwe ontdekkingen doen! Binnen in Columbus is ruimte voor 10 'payload racks', dat zijn mini-laboratoria ter grootte van een koelkast, die elk zijn bedoeld voor een andere reeks experimenten. ESA werkt met vijf van deze mini-laboratoria:

• Het Biolab, waar piepkleine organismen, cellen, kleine plantjes en insecten worden onderzocht.
  • De Europese basis voor fysiologiemodules, waar wordt onderzocht welk effect gewichtloosheid heeft op het menselijk lichaam.
  • Het laboratorium voor vloeistofonderzoek, waar het vreemde gedrag van vloeistoffen in de ruimte wordt bekeken.
  • Het Europese ladenrek, waar nieuwe experimenten snel kunnen worden opgezet.
  • De Europese transporteur, die handig is om apparatuur op te slaan. Het is ook een werkbank!

Er zijn zelfs twee experimenteergedeelten buiten Columbus, direct in de ruimte. In een van deze gedeelten bestuderen onderzoekers hoe verschillende materialen veranderen in de ruimte, terwijl in de andere de zon wordt onderzocht.

Col-CC is het hoofdkwartier van het Columbus Laboratorium op aarde

Access the image

Het Columbus Laboratorium heeft veel mensen op aarde nodig die het lab ondersteunen en ervoor zorgen dat alles soepel verloopt. Ze werken in het Columbus Control Centre van ESA, dat de bijnaam "Col-CC" heeft gekregen. Dit centrum bevindt zich in het Duitse ruimtevaartcentrum DLR in Oberpfaffenhofen, vlakbij München, Duitsland.

De medewerkers van Col-CC werken in ploegendiensten en ondersteunen Columbus 24 uur per dag, zeven dagen per week! Ze zorgen ervoor dat de levensondersteunende systemen goed werken, dat de lucht die de astronauten inademen schoon is, dat er stroom is voor alle experimenten, dat er niets oververhit raakt... en nog veel meer!

Stel je eens voor dat je een experiment zou kunnen doen aan boord van Columbus. Wat zou het zijn en wat zou je willen ontdekken?

Cool weetje: In de afgelopen 10 jaar zijn meer dan 225 experimenten uitgevoerd aan boord van Columbus!