SOHO

Access the image

Sinds 1996 staart een ESA/NASA-ruimtevaartuig met de naam SOHO onafgebroken naar de zon. SOHO bevindt zich 1,5 miljoen kilometer van ons af aan de zonzijde van de aarde. Van daaruit heeft het ideaal zicht op de stormen die aan het oppervlak van de Zon woeden.

Elke dag stuurt SOHO spectaculaire beelden naar de aarde terug. Daardoor kunnen wetenschappers van alles te weten komen over het steeds veranderende oppervlak van de zon. Ook kunnen ze de gasstromen onder het oppervlak ontdekken. SOHO kan zelfs naar zonnevlekken en stormen zoeken die we anders niet kunnen zien, aan de andere kant van de zon.

SOHO kan ook ‘ruimteweer’ voorspellen. Dan gaat het om gebeurtenissen die invloed hebben op onze planeet. Daarbij hoort het waarschuwen voor snelle wolken heet gas die de zon richting de aarde spuwt. Die wolken kunnen stroomuitval veroorzaken, radio-uitzendingen verstoren en satellieten beschadigen.

Access the image

Met de 12 instrumenten van SOHO wordt gekeken naar het hete binnenste van de Zon, de zichtbare oppervlakte en de onstuimige atmosfeer tot in verre gebieden waar de zonnewind botst op een stroom atomen afkomstig van verre sterren.

Zo heeft SOHO onder meer complexe gasstromingen onder de zichtbare oppervlakte van de Zon ontdekt, en snelle veranderingen in het patroon van haar magnetische velden. In de atmosfeer van de zon kan SOHO ook explosies, rimpelingen van schokgolven en tornado’s zien. Op de beelden van SOHO zijn ook duizenden kometen ontdekt die vlak bij de zon staan.

Laatst aangepast 19 januari 2011