Meteorieten

Meteorieten krater in Arizona

Access the image

Elke dag valt er rond de 50 ton rotsachtig materiaal uit de ruimte op het aardoppervlak. Die rotsen noemen we meteorieten.

Bijna alle meteorieten zijn afkomstig van de hoofdgordel van planetoïden tussen Jupiter en Mars. Hoewel er tussen de meeste planetoïden duizenden kilometer lege ruimte ligt, komen botsingen vrij veel voor.

Soms valt een planetoïde helemaal uiteen. Maar meestal worden er een paar kleine stukken afgebroken. Die stukken zweven miljoenen jaren lang door de ruimte tot zij worden gevangen door de zwaartekracht van een planeet.

Overleven zij de verschroeiende reis door de atmosfeer van de planeet en bereiken zij het oppervlak, dan worden het meteorieten. Op Aarde zijn vele duizenden meteorieten gevonden.

Wetenschappers hebben die rotsen onderzocht, zodat we nu veel weten over de leeftijd en het ontstaan van ons zonnestelsel. Van sommige meteorieten is vastgesteld dat zij van de Maan of van Mars afkomstig zijn.

De grootste meteoriet ter wereld is de Hoba, een brok ijzer dat is aangetroffen in het zuiden van Afrika. Deze meteoriet is tien meter in doorsnee en weegt 60 ton.

Voor zover bekend is er nooit iemand gedood door een vallende meteoriet, maar wel hebben mensen weleens blauwe plekken opgelopen. Ook weten we dat er eens een koe is gedood en dat huizen en auto's beschadigd zijn door meteorieten.

Laatst aangepast 20 december 2004