ESA kiest experimenten voor een missie naar Jupiter!

Access the image

26 februari 2013

Wetenschappers denken dat de manen van Jupiter misschien wel enorme oceanen onder hun ijzige oppervlak hebben. ESA’s JUICE-missie probeert te begrijpen of er misschien leven in die oceanen zou kunnen zitten en of er rond gasreuzen zoals Jupiter ook bewoonbare werelden zouden kunnen draaien. ESA is druk bezig geweest met het kiezen van de 11 wetenschappelijke experimenten die de enorme planeet en diens manen gaan bestuderen.

De lancering van de JUpiter ICy moons Explorer-missie staat gepland voor 2022. Hij zal Jupiter, de grootste planeet in ons zonnestelsel, na 8 jaar bereiken. Daarna zal hij minstens drie jaar de planeet en drie van diens grootste ijzige manen, Ganymedes, Callisto and Europa, observeren.

Onder de instrumenten die naar Jupiter worden gestuurd zijn camera's en spectrometers (om licht te meten), een laser-altimeter (om hoogte te meten) en radar die door het ijs heen kan kijken. De missie heeft ook een magnetometer bij zich (om magnetische velden te meten). Deze instrumenten worden ontwikkeld door teams van wetenschappers uit 15 Europese landen in samenwerking met de VS en Japan.

Het ruimtevaartuig zal meer dan twaalf keer langs Callisto vliegen, het object met de meeste kraters in het zonnestelsel. Het zal ook twee keer langs Europa vliegen zodat het de dikte van diens ijslaag kan meten.

JUICE eindigt in een baan rond de maan Ganymedes, waar hij het ijzige oppervlak en de interne structuur zal bestuderen, dus ook de oceaan onder het oppervlak. Ganymedes is de grootste maan in het zonnestelsel en de enige waarvan we weten dat hij een eigen magneetveld heeft.

“Jupiter en diens ijzige manen zijn bij elkaar een soort mini-zonnestelsel. Europese wetenschappers en onze internationale partners krijgen dus de kans om meer te weten te komen over de vorming van mogelijk bewoonbare werelden rond andere sterren,” vertelt Dmitrij Titov, ESA’s JUICE-onderzoekswetenschapper.

Meer over Jupiter