Een halfjaar aan boord van het internationale ruimtestation

Access the image

29 september 2014

Op 20 november 1998 kwam uit waar de mens al heel lang van had gedroomd – de eerste module van het internationale ruimtestation ging de ruimte in. Eindelijk zou er een basis komen voor mensen in de ruimte!

Het internationale ruimtestation, vaak ‘ISS’ genoemd, is een bijzondere soort ruimtevaartuig dat rond de aarde zweeft. Het is iets groter dan een voetbalveld en zwaarder dan 450 auto's samen maar zoeft wel elke dag zestien keer om de aarde.

Het gevaarte doet dienst als laboratorium en ook als huis. Er kunnen zes mensen tegelijk aan boord van het ISS en die kunnen er tot een halfjaar blijven!

De bemanning voert allerlei wetenschappelijke proefnemingen uit die alleen in de ruimte mogelijk zijn. De onderzoeksgebieden lopen uiteen van biologie tot astronomie, onder andere om na te gaan welke risico's er kleven aan een verblijf in de ruimte met het oog op toekomstige missies naar Mars en nog verder!

Access the image

ESA-astronaut Alexander Gerst heeft inmiddels ruim de helft achter de rug van zijn zes maanden durende ISS-missie ‘Blue Dot’. Deze missie telt meer dan honderd spannende wetenschappelijke experimenten om het leven op aarde te verbeteren, nieuwe technologie uit te proberen en voorbereidingen te treffen om ons zonnestelsel en de ruimte verder te verkennen. Zo doen astronauten elke dag anderhalf uur oefeningen om fit te blijven en hun botten en spieren gezond te houden in de ruimte. Maar daarna een douche nemen is er niet bij in het ISS. Een van de Blue Dot-experimenten is het uitproberen van twee nieuw kledingstoffen die zweet opnemen, de drager koel houden en zelfs reinigend werken.

Bij sommige experimenten komt meer kijken dan bij andere, en Alexander fungeert daarbij vaak zelf als proefkonijn! Die zijn bedoeld om meer te weten te komen over hoe mensen reageren op microzwaartekracht.

Leuk weetje? Je kunt het ISS met het blote oog zien vanaf de aarde! De ISS Tracker vertelt je wanneer het ISS bij jou langskomt.

Ruimtestations