Space for Kids

fun
news
Planeten en hun manen
ESA's Mars Express to track NASA's MSL arrival at Mars

Spectaculaire landing op Mars!

1 augustus 2012
Op 6 augustus is het zover: de landing van NASA's Mars Science Laboratory (MSL) op de rode planeet! Het MSL levert dan de 900 kg zware Curiosity-rover af. Dat is de grootste planetaire robotverkenner die ooit in de ruimte is gebracht.

Mars Express gaat net als de twee NASA-sondes Mars Odyssey en Mars Reconnaissance Orbiter gegevens doorsturen van het MSL naar de aarde. Op het moment dat het ruimtetuig met bijna 21.000 km per uur met een klap de atmosfeer binnendringt, volgen er "zeven nagelbijtende minuten". Als alles goed verloopt tijdens de complexe afdaling en landing vertraagt het ruimtevaartuig tot minder dan 3,6 km per uur. Met een soort "ruimtekraan" wordt het MSL voorzichtig neergelaten op de bodem van de Gale-krater.

Nadat de robotauto op de grond is gezet richt de Mars Express zich naar de aarde om de opgenomen gegevens naar het ESOC te seinen. Die gegevens worden direct doorgestuurd naar NASA.

De landing is het begin van een ongelofelijk verkenningsprogramma om te onderzoeken of er ooit leven op Mars is geweest. Met de verzamelde informatie kunnen we toekomstige bemande missies naar de rode planeet beter plannen.