Hoort ET de geluiden van de aarde?

The Cluster constellation

Access the image

04 juli 2008

ESA’s vier Cluster-satellieten hebben ontdekt dat de aarde en andere planeten “Hier ben ik!” kunnen roepen naar de rest van de Melkweg. Maar de boodschappen van de planeten kunnen alleen maar worden gehoord en begrepen als je grote radiotelescopen gebruikt. Buitenaardse wezens die de natuurlijke radiosignalen van de aarde oppikken horen een reeks piepjes en fluitjes. Het lijkt wel een beetje op het geluid van R2-D2, de robot uit Star Wars.

Op dit moment zijn zelfs de modernste telescopen niet krachtig genoeg om bij verafgelegen sterren planeten te ontdekken die zo groot zijn als de aarde. Buitenaardse astronomen hebben hetzelfde probleem – naar de aarde zoeken is hetzelfde als een speld in een hooiberg proberen te vinden. Maar de radio-uitbarstingen van onze planeet - 10.000 keer sterker dan het krachtigste sterkste radiosignaal – laten duidelijk weten dat onze planeet er is.

Earth's chirps and whistles, click on the top right to listen

665 - esa_animation

Wetenschappers weten al sinds de jaren '70 van de vorige eeuw dat planeten met magnetische velden (zoals de aarde, Jupiter en Saturnus) krachtige radiosignalen uitzenden. De uitzendingen ontstaan hoog boven de planeten, dankzij dezelfde zonnedeeltjes die de hemel verlichten met noorderlicht. Tot nu toe namen wetenschappers aan dat deze radiogolven de ruimte in gingen in een kegelvorm die steeds wijder wordt, zoals het licht van een zaklamp. Dankzij Cluster weten we nu dat dit niet klopt.

De uitbarstingen van radiogolven passeerden alle satellieten één voor één. Daardoor konden wetenschappers de grootte en de locatie ervan berekenen. Het blijkt dat de signalen in een smalle straal door de ruimte reizen. Daardoor wordt het veel gemakkelijker om precies uit te vinden waar ze vandaan komen. In de toekomst vinden we misschien wel buitenaardse werelden door naar hun piepjes en fluitjes te luisteren.

Zie ook