Kids (nl)

news

Ruimtevaartuigen
Hubble Space Telescope  in orbit

De Hubble ruimtetelescoop

De Hubble-ruimtetelescoop (Hubble Space Telescope of HST) is het beroemdste – en waarschijnlijk het meest succesvolle – ruimteobservatorium ooit. De telescoop van elf ton werd in april 1990 door de Space Shuttle in een baan om de aarde van 570 kilometer hoog geplaatst. De HST draait elke 96 minuten rond onze planeet en heeft tot nu toe ongeveer vijf miljard kilometer gereisd.

Hubble heeft een enorme hoeveelheid wetenschappelijke gegevens teruggestuurd en ongelooflijk gedetailleerde beelden gemaakt van alle soorten objecten in de ruimte. In de herfst van 2009 had hij bijna 900.000 observaties gedaan en meer dan 570.000 foto's genomen van meer dan 29.000 objecten.

De HST is genoemd naar Edwin Hubble (1889–1953), een van de grote pioniers van de moderne astronomie. In zijn binnenste bevinden zich een primaire spiegel van 2,4 meter en vijf wetenschappelijke instrumenten die het heelal in infrarood, zichtbaar of ultraviolet licht bestuderen. Het licht dat door de grote spiegel wordt verzameld, wordt op een kleinere spiegel gereflecteerd en dan naar de instrumenten gestuurd. Dan worden de gegevens via een communicatiesatelliet naar de aarde gestuurd.

Het observatorium krijgt energie van twee grote zonnepanelen (van 2,6 x 7,1 meter). Er worden nauwkeurige geleidingssensoren gebruikt om geleidingssterren te volgen. Dat zorgt ervoor dat er heel nauwkeurig gepositioneerd kan worden en dat is nodig om heel precieze observaties te kunnen maken.

Hubble is de enige telescoop die zo is ontworpen zodat hij in de ruimte door astronauten onderhouden kan worden, zodat oude instrumenten vervangen kunnen worden. Dat was van onschatbare waarde toen de eerste foto’s vaag waren en er in 1993 een speciaal optisch systeem moest worden geïnstalleerd om het probleem op te lossen. Er zijn vijf onderhoudsmissies geweest, de laatste daarvan was in mei 2009. Er wordt verwacht dat de telescoop nog tot 2014 kan blijven werken.

Copyright 2000 - 2011 © European Space Agency. All rights reserved.