ESA-astronaut Luca Parmitano veilig terug op aarde

Luca back on Earth

Access the image

11 november 2013

Vanmiddag om tien voor vier uur zijn ESA-astronaut Luca Parmitano, Russische commandant Fjodor Yurchikhin en NASA-astronaut Karen Nyberg na 166 dagen in de ruimte op aarde teruggekeerd!

Ze zijn met dezelfde Sojoez teruggekomen als die waarmee ze op 29 mei naar het ISS gingen.

Luca en Karen reizen nu door naar Houston, Texas, voor een medische controle. Daarna staan ze op 13 november om half drie 's middags de media te woord.

Tijdens de vijf maanden in het ISS heeft Luca ruim dertig wetenschappelijke experimenten uitgevoerd. Voor een daarvan nam hij stukjes van zijn eigen huid om een model te helpen ontwikkelen van hoe ons weefsel veroudert. Verder heeft hij zijn slaap bijgehouden om meer inzicht te krijgen in hoe het menselijk lichaam slaappatronen regelt.

Deze en andere experimenten zijn nuttig voor mensen op aarde en dienen als voorbereiding voor volgende verkenningsmissies in ons zonnestelsel.

Naast deze wetenschappelijke taken zag Luca toe op het aankoppelen van ESA’s ATV-4 Albert Einstein en het lossen van meer dan 1400 artikelen uit het ruimtevrachtschip!

Photo opportunity before reentry

Access the image

Hij heeft zich tijdens zijn missie niet hoeven vervelen want hij heeft ook nog twee ruimtewandelingen gemaakt. Het doel daarvan was om buiten het ISS experimenten uit te voeren en het station voor te bereiden op een nieuwe Russische module die volgend jaar wordt gelanceerd.

De tweede ruimtewandeling van Luca moest worden afgebroken toen er door een defect in zijn ruimtepak water in zijn helm liep. Samen met NASA-astronaut Chris Cassidy ging hij zo snel mogelijk terug naar de luchtsluis.

Als testpiloot van de Italiaanse luchtmacht bleef Luca kalm en hij was op tijd bij de luchtsluis, ook al verliep de communicatie moeizaam en kon hij vanuit zijn helm niet naar buiten kijken.

Dit was Luca's eerste missie en de eerste voor ESA’s nieuwe astronauten van de lichting van 2009. De eerstvolgende die naar het station gaat is Alexander Gerst. De lancering is op 28 mei 2014 vanuit Kazachstan.

Zie ook