ESA-astronaut Tim Peake komt aan bij het internationale ruimtestation ISS

Access the image

15 december 2015

ESA-astronaut Tim Peake, NASA-astronaut Tim Kopra en de Russische kosmonaut commandant Yuri Malenchenko zijn aangekomen bij het internationale ruimtestation ISS!

Ze zijn eerder vandaag van de aarde vertrokken. Na een spannende reis van 6 uur koppelde hun Sojoez-ruimteschip aan het internationale ruimtestation ISS (wat staat voor International Space Station). De astronauten en de kosmonaut controleerden vervolgens heel goed of de verbinding tussen hun Sojoez en het ISS helemaal luchtdicht was, voordat ze het luik openden en aan boord klommen! Ze kregen een warm welkom van de drie ruimteverkenners die al aan boord van het ISS waren: de Russische kosmonauten Mikhail Korniyenko en Oleg Kononenko, en NASA-astronaut Scott Kelly.

De Britse astronaut Tim Peaks blijft zes maanden aan boord van het ISS. Zijn missie heet Principia. Tim zal aan een heleboel experimenten werken, waaronder het groeien van kristallen in de ruimte en bekijken hoe het menselijk brein verandert om met stressvolle situaties om te gaan. Deze experimenten helpen mensen op aarde en verbeteren ook de technologie voor toekomstige astronauten.

Access the image

Tim hoopt dat zijn Principia-missie kinderen zal inspireren om meer over de ruimte te ontdekken. Het missielogo van Principia is ontworpen door een dertienjarige, en er zijn zelfs leerlingen die apps hebben gemaakt om data van het ISS te verzamelen!

Dit was een geweldig jaar waarin veel ESA-astronauten het ISS hebben bezocht. Samantha Cristoforetti kwam in juni terug op aarde na een verblijf van maar liefst 199 dagen in de ruimte, terwijl Andreas Mogensen in september een bijzonder druk bezoek van tien dagen aan het ISS bracht.

Tim en zijn teamgenoten hebben nu een paar dagen de tijd om aan de gewichtloosheid te wennen voordat hun werkschema begint!

Cool feitje: er is een speciale website gemaakt waarop je Tim en zijn Principia-missie kunt volgen: timpeake.esa.int