Weg van de aarde

Access the image

De meeste satellieten worden in een baan rond de aarde gebracht. Maar dat is niet altijd de optimale plaats voor wetenschappelijke satellieten die de uithoeken van het heelal moeten verkennen.

De Hubble Space Telescope volgt een cirkelvormige baan, 600 km boven de grond onder een hoek van 28,5 graden met de evenaar. De baan om de aarde maakt het gemakkelijker reparaties en onderhoud aan de ruimtetelescoop te verrichten. Maar de aarde en de maan onttrekken wel grote delen van de ruimte aan het zicht.

De vervanger van Hubble, de James Webb Space Telescope, zal zijn werk veel verder weg gaan doen. Deze wordt in een stabiele baan gebracht in het zogenaamde L2-Lagrange-punt, op 1,5 miljoen kilometer afstand aan de nachtzijde van de aarde.

L2 is een van de vijf 'Lagrange-punten' van de aarde. Op deze punten heffen de aantrekkingskracht van de aarde, de maan en de zon elkaar op, zodat een satelliet makkelijk in dezelfde positie kan worden gehouden.

Andere satellieten, zoals bijvoorbeeld het SOHO-observatorium van ESA, moeten altijd tegen de zon in kijken. Deze satelliet bevindt zich in het L1-Lagrange-punt, op 1,5 miljoen kilometer afstand aan de zonzijde van de aarde.

Omdat de zwaartekracht van de aarde en de zon bij het L1-punt in evenwicht zijn, zweeft SOHO permanent tussen zon en aarde zonder al te veel brandstof te verbruiken.

Laatst aangepast 13 oktober 2011