Sterrenwedstrijd: jouw tijd om te schitteren!

Access the image

01 maart 2015

Hoeveel sterrenbeelden herken je? Wat is onze ster? Kun je met een ruimteschip naar een andere ster? Waarom denk je dat sommige sterren fonkelen?

Dit is je kans om ons te laten weten wat je het leukst vindt aan sterren en welke vragen je erover hebt. Het maakt niet uit welke vraag! De Europese ruimtevaartorganisatie nodigt iedereen van twaalf jaar of jonger uit om een verhaal te schrijven over de sterren. De nummers één tot en met tien krijgen een gloednieuw exemplaar van Lottie de Sterrenkijker ! Lottie is de perfecte metgezel voor een astronoom in de dop; ze heeft haar eigen telescoop om de kosmos af te speuren, plus een lijst van beroemde vrouwelijke astronomen. De beste drie verhalen worden online gezet, zodat iedereen die dat wil kan mee genieten.

Je kunt overal over schrijven, zolang er maar een verband is met de sterren. Je zou je bijvoorbeeld kunnen afvragen waarom sterren verschillen van kleur als je ze door een telescoop bekijkt. Of je zou kunnen laten weten of sterren volgens jou allemaal even groot zijn. Je zou het ook kunnen hebben over een buitenaards wezentje dat zo sterk is dat het kan leven op het gloeiend hete oppervlak van een ster!

De taal waarin je schrijft maakt niet uit, dus je hoeft je geen zorgen te maken als Engels niet je eerste taal. Je hebt to 31 maart de tijd om je verhaal per e-mail aan ons toe te sturen: kids@esa.int!

Sterren en melkwegstelsels